وقتی مسافری وارد شهری می شود و در هتلی سکونت اختیار می کند سؤالاتی به شرح زیر را پیش رو خواهد داشت :
ـ نحوه آشنایی با اماکن متبرکه ، موزه ها ، ییلاقها ، آثار تاریخی ، پارکها و گردشگاهها ، کتابخانه های مهم و ...
ـ نحوه دریافت اطلاعات لازم در مورد نشانی ، فاصله و وسیله ایاب و ذهاب جهت بازدید از محلهای مذکور
ـ فاصله هتل تا فرودگاه یا ایستگاه راه آهن و زمان لازم برای ایاب و ذهاب
ـ به چه طریقی می توان برای گردش در شهر یا رفتن به جاهای دیدنی اتومبیل کرایه کرد
ـ طرز کار و استفاده از دستگاه تهویه مطبوع
ـ برق هتل چند ولت است ؟
ـ طرز کار کلیدهای تهویه چگونه است ؟
ـ ساعت کار رستوران و سایر قسمتهای هتل ( به طور دقیق )
ـ امانت را به کجا باید سپرد و رسید گرفت ؟
ـ آب دستشویی آشامیدنی اشت یا خیر ؟
ساعت تخلیه اتاق یا (Cheak Out) چه موقعی است ؟
پیشخدمت را به چه وسیله ای می توان احضار کرد ( تلفن یا زنگ ) ؟
ـ در صورتی که اتاق تلوزیون دارد چه ساعتی برنامه خواهد داشت ؟
ـ زمان لازم برای شستشوی لباسهای کثیف و برگردانیدن مجدد آنها چه وقت است
ـ آیا ورود سگ و یا سایر حیوانات خانگی به هتل ممنوع است ؟
ـ در چه بخش هایی از هتل ورود کودکان ممنوع می باشد ؟
ـ آیا می توان غذا و یا نوشیدنی را از بیرون به داخل اتاق ها برد ؟
معمولاً در هتل ها کلیه اطلاعات عمومی مربوط به شهر و حتی کشور مقصد ، راهنمای هتل و ... در پوشه میهمان یا دفترچه یا جزوه یا مجموعه ای تهیه و چاپ گردیده و در اتاق مسافران گذاشته شده است تا به پرسش های انفرادی و تضییع وقت نیاز نباشد . در هتل ها ، علاوه بر اطلاعاتی که ذکر شد ، بروشورهایی نیز به زبان انگلیسی و فارسی ، یا زبانهای دیگر وجود دارند که در آنها نقاط دیدنی شهر ، تلفن های ضروری مثل اطلاعات تلفن ، کنسولگری ها ، فرودگاه و راه آهن ، نرخ تاکسی در شهر ، داروخانه های شبانه روزی ، بیمارستان و وسایل و لوازم معروف شهر چاپ شد ه است . معمولاً در این بروشورها نقشه شهر وجود دارد و در این نقشه ها محل هتل مشخص شده و جای کنسولگری ها ، بیمارستانها ، بانکها ، پست ، راه آهن و فرودگاه نیز مشخص شده است . اماکن تفریحی شهر یا هتل و نوع تفریحات آن مانند استخر ، گلف ، تنیس و ... نیز در آن دیده می شود .
توصیه مهم : ـ در بدو ورود به هتل نسبت به در یافت کارت ویزیت هتل اقام نمایید تا در مواقع خاص نظیر بیماری ، تصادف ، گم شدن و ... با ارائه آن به پلیس یا هر شخص دیگری که قصد کمک به شما را دارد بدون نیاز به دانستن زبان خارجی به هتل انتقال یابید .
ـ استفاده از اقلام موجود در مینی بار اتاق (یخچال) دارای هزینه اضافی است و
می بایست این هزینه رأساً توسط مسافر پرداخت گردد . ضمناً ذکر این نکته ضروری است که در صورت مصرف اقلام مورد اشاره هزینه های آن با چند برابر قیمت واقعی از مسافر در یافت خواهد شد .
ـ استفاده از تلفن هتل برای مکالمات
تلفن بین المللی بسیار گران است و در صورت استفاده از آن هزینه مربوطه تا چند برابر تعرفه واقعی از مسافر دریافت می گردد . این هزینه نیز می بایست رأساً توسط مسافر پرداخت گردد .
پرداخت انعام (Tip) به بعضی از افرادی که در طول مسافرت به شما سرویس می دهند مثل باربر هتل ، معمول و مرسوم بوده و شایسته است نسبت به رعایت این مهم تلاش نمایید .
ـ در ارتباط با تبدیل دلار و یا هر نوع ارز متداول در بازار جهانی به پول جاری کشور مقصد به این نکته مهم باید توجه داشت که معمولاً تبدیل ارز در هتل ها مقرون به صرفه نیست چرا که این تبدیل همیشه بر اساس نرخ برابری ارز در هنگام تبدیل محاسبه نمی گردد . بنابر این توصیه می شود ارز مورد نیاز را خود از صرافی ها تأمین نمایید .
انواع هتلها بر حسب ستاره
هتل های 2 ستاره : تمیزی و راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از الزامات این هتل ها می باشد . ارائه رتبه دو ستاره مستلزم بعضی و نه همه موارد زیر می باشد :
خانه داری بسیار خوب ، دکوراسیون جذاب و وجود تلویزیون رنگی در تمام اتاق ها ، مبلمان باکیفیت ، دارای رستوران با قابلیت ارائه سرویس در هر وعده غذایی ، استخر شنا ، خدمات رسانی به اتاق ها ، ورودی هتل با ظرفیت مناسب ، تخت هایی با اندازه معمولی و بزرگتر ، سرویس حمام خوب و زیبا ، قفسه های کافی ، امکانات تفریحی ، حوله ، صابون با کیفیت بالا ، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس .
هتل های 3 ستاره : در هتل سه ستاره خدمات بطور کامل ارائه می گردد و به طور شایسته مدیریت می شود ، این هتل ها دارای چشم انداز زیبا و امکانات گسترده اند . ارائه رتبه سه مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد :
نظافت و خانه داری و نگهداری عالی ، هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب ، فضای پذیرش فعال 24 ساعته ، اتاق های بزرگ و راحت ، بدون سر و صدا با نور کافی و فضای نشیمن با دکوراسیون جذاب و گاهی نقاشی روی دیوار ، مبلمان با کیفیت بالا ، سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم حرارتی ،
اتاق های مفروش شده با کیفیت بالا و دارای تشک های عالی ، ترموستات کنترل درجه دما ، سرویس حمام زیبا که بعضی از آنها دارای وسایل آرایشی ، صابون و حوله با کیفیت عالی است ، دارای سوئیت اتاق لوکس ، محدوده زمانی سرویس دهی
اتاق ها گسترده می باشد . وجود دو دستگاه تلفن در اتاق یکی کنار تخت و دیگری در حمام یا روی میز ، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن ، خدمات بیدار کردن ، وجود بیش از یک رستوران با غذای عالی ، امکانات تفریحی برای میهمان از قبیل سونا ، گلف و ... ارائه خدمات ویژه از قبیل اتاق ملاقات ، پارک اتومبیل توسط مستخدم .
هتل های 4 ستاره : این هتل ها نه تنها باید کلیه خدمات لازم را ارائه بدهند بلکه باید از خود هویتی داشته باشند . تأمین راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان
می باشد ، آنها آموزش دیده ، کارآمد و آگاه و مؤدب می باشند این هتل ها دارای امکانات متنوعی هستند . ارائه رتبه
چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد :
خانه داری و نگهداری فوق العاده از هتل ها ، اتاق و فضای سبز ، طراحی ساختمان به صورت خاص و جالب ، هال ورودی لوکس ، مبلمان بسیار خوب ، فضای عمومی ، آثار هنری ، کیفیت بالای فرش و گل تازه ، چشم انداز محیط طبیعی و فوق العاده ، فضای مناسب و دکوراسیون جذاب برای پذیرش ، رزرواسیون بسیار سریع و کارآمد ، کارکنان متعهد با یونیفرم ، وجود دربان ، مدیریت متخصص ، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع ، خدمات رسانی عالی به اتاق ها ، وجود اتاق های بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا ، دارای تلوزیون و دکوراسیون عالی و تزئین شده با کارهای هنری ، دو تلفن یکی کنار تخت و دیگری روی میز ، دارای تشک راحت و پتوی اضافه و تخت های بزرگ و معمولی ، سرویس دهی به صورت دو مرتبه در روز به اتاق ها ، حمام بسیار تمیز با صابون ، وسایل آرایش و حوله ، جعبه کمک های اولیه ، آیینه مناسب جهت اصلاح و آرایش ، سیستم خشک کن دست ، در اختیار قرار دادن لباسهای راحت به میهمانان ، سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب و سایر امکانات مثل حمل و نقل ، روزنامه رایگان و ...
هتل های 5 ستاره : این نوع هتل ها در ردیف اول قرار دارند . قوانین و استاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته بشود . ارائه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد :
معماری و دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد ، نگهداری و خانه داری منحصر به فرد و مستمر ، دارای بیش از 100 اتاق ، هال ورودی ، اتاق میهمان ، فضای عمومی تزئین شده با کارهای هنری ، مفروش شده با کیفیت بالا ، لابی بسیار زیبا ، دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرام ، دارای نگهبان و سرویس 24 ساعته ، پرسنل آموزش دیده و متعهد ، تزئین اتاق ها با استفاده از اشیاء عتیقه ، دارای سه تلفن (کنار تخت ، روی میز و داخل حمام) ، تمیز کردن اتاق به صورت دو مرتبه در روز ، سرویس حمام زیبا و مدرن ، دارای رستوران عالی و غذاهای متنوع و سرویس غذا دهی ، امکانات رستوران جذاب ، سرویس حمل و نقل ، مغازه و فروشگاه پوشاک ، یخچال در داخل اتاق ها با انواع نو شیدنی .
کارکنان در هتل 5 ستاره : بسیار مرتب و یونیفرم پوشیده با لباسهای شیک ، مؤدب ، آگاه و کارآمد و روابط عمومی خوب ، نسبت به رفع نیازهای میهمانان متعهد هستند و بسیار عالی سرویس می دهند . دارای مدیر حرفه ای و متخصص ، سازگاری و هماهنگی سرویس ها ، تداوم نگهداری و خانه داری
بی عیب و نقص اجزاء اصلی و اساسی برای حفظ درجه 5 ستاره می باشند .
نکته مهم : نکته مهم درباره ستاره هتل ها و هتل آپارتمان ها این است که « هتل ها را از یک تا پنج ستاره طبقه بندی می نمایند در حالی که مهمانپذیرها ، مهمانسراها و هتل آپارتمان ها را از یک تا سه ستاره طبقه بندی می نمایند . به تعبیری دیگر هتل آپارتمان سه ستاره با هتل پنج ستاره برابری می کند و این دونوع از مراکز اقامتی از نظر کیفیت و خدمات دهی در گروه خودشان بهترین هستند .