هتلبطور کلی شامل ۱۰ رستوران دائمی و فصلی که انواع غذاهای ایرانی و خارجی را سرو میکنند و دو سالن ویژه همایش و مراسم و سالنهای ورزشی و استخر است. رستوران و کافی شاپ های هتل استقلال تهران تنوع غذایی رستوران هتل به حدی بود که هر نوع سلیقهای را جوابگو باشد. برای صبحانه انواع نان و تخم مرغ، انواع مربا، عسل و انواع پنیر، ژامبون و کوکتل و پوره سیب زمینی و عدسی ، میوه، آبمیوه ، و انواع نوشیدنی های گرم و.. سرو می شد. ساعت سرو صبحانه از ساعت 8 تا 10صبح بود و کاملا رایگان. برای نهار و شام انواع کباب ها، گوشت قرمز و سفید، غذاهای رژیمی، خوراکها و سبزیجات آب پز شده، سوپ های متنوع، سالاد بار، وانواع میوه و دسر سرو میشود. در مجموع دقیقاً هتلی بود که ما میخواستیم: بسیار تمیز، بدون سر و صدا، لوکس با دکوراسیون طراحی شده به سبک کلاسیک، منظم و با پرسنلی مؤدب. معرفی رستوران ها و کافی شاپ های هتل رستوران نوفل لوشاتو: با ظرفیت 140 نفر و ارائه لذیذترین غذاهای فرنگی و ایرانی رستوران یاس 1: واقع در لابی ضلع شرقی هتل استقلال با ظرفیت 200 نفر رستوران یاس 2: واقع در لابی ضلع شرقی هتل پارسیان استقلال به دلیل طراحی منحصر بفرد بعنوان تنها سالن مخصوص بانوان در هتلهای کشور نیز بشمار می آید. رستوران عربی الحیات: دارای سه آشپز مجرب لبنانی بهمراه ارائه منوهای بسیار متنوع عربی و محیط بسیار آرام رستوران رز: با ظرفیت 60 نفر و چشم اندازی غیرقابل توصیف به کوه های شمال تهران و سرو انواع غذاهای ایرانی و فرنگی رستوران فرانسوی رویال کوزین: که 12 اسفندماه 1389 به بهره برداری رسیده است به دلیل طراحی مدرن و معماری کلاسیک و ارائه بهترین منوهای بین المللی به عنوان بهترین رستورن فرانسوی ایران شناخته می شود. رستوران چهار فصل آبشار:یکی از زیباترین و دنج ترین رستوران های تهران است. کافی شاپ لابی (لاله سرویس):همراه با اجرای زنده پیانو و سرو لذیذترین دسرها و گواراترین نوشیدنی ها کافی شاپ دانسترز لانژ: با فضا و نورپردازی خاص بهمراه اینترنت رایگان و موزیک ملایم و چشم اندازی زیبا و ارائه منوی کامل از انواع نوشیدنی های سرد و گرم انواع سالاد و ساندویچ و سوشی آماده پذیرایی از میهمانان عزیز می باشد. امکانات داخل هتل در لابی فضایی برای فروشگاه هتل تعبیه شده بود که از جمله می توان به غرفه های فرش دستبافت ، تابلوهای نقاشی ، جواهرات و ... اشاره نمود البته با توجه به حضور مهمانان خارجی بهتر است که از سایر صنایع دستی کشورمان از جمله صنایع دستی زیبای اصفهان نیز غرفه هایی در نظر گرفته شود که مطمئناً برای مهمانان خارجی جالب توجه خواهد بود. امکانات خارج از هتل زیباسازی محوطه خارج از هتل نیازمند توجه بیشتر به طراحی فضای سبز می باشد. مسئولان هتل می توانند با ایجاد فضای سبز بیشتر و گلکاری و بکار بردن آبنما فضایی دنج برای پیاده روی و نشستن مهمانان هتل فراهم نمایند. امکانات ورزشی هتل سالن بدنسازی , استخر , سونا خشک , سونا بخار , جکوزی , حوضچه آب سرد , زمین تنیس از جمله امکانات ورزشی اشاره شده در هتل بود. راحتی در لابی طراحی لابی هتل ، چیدمان مبلمان و استفاده از وسایل لوکس در هتل بر زیبایی و راحتی هتل افزوده است.
استاندارد هتلهای هر کشوری مطابق با استانداردهای همان کشور است پس نمی توان گفت که هتلهای ایران نسبت به هتلهای کشورهای دیگر وضعیت بدتر و یا بهتری دارند.
در برخی از کشورها استاندارد هتلها را طبقه بندی کرده اند مانند ترکیه که استانداردهای داخلی و بین المللی دارد. یعنی گاهی تورهای گردشگری اعلام می کنند که اقامت مسافران در هتل های 5 ستاره است اما زمانی که مسافر می رود می بیند در اندازه هتل 4 ستاره هم نبود. در صورتی که طبق استانداردهای داخلی ترکیه، این هتل 5 ستاره است. شاید اگر هتلهای ایران را نیز با هتل های خوب کشورهای دیگر مقایسه کنیم از آنها عقب باشند اما اگر با هتلهای بد آن ها مقایسه شود، بسیار هم جایگاه خوبی داشته باشند. بنابراین بخشی از استانداردهای هر کشوری مربوط به قوانین داخلی خودش است.
بسیاری از خدماتی که در هتل های کشورهای دیگر الزام است را ما در هتل های ایران نداریم. در ایران هم هتل های خوبی وجود دارد ولی باید نسبت به قوانین ایران آن ها را ارزیابی کرد. بسیاری از آن ها در مقایسه با هتل های کشورهای دیگر سطح بالاتری دارند حتی بالاتر از کشورهای اروپایی.
درباره ستاره هتل ها نیز : ستاره ها هم در کشورها مانند هم نیستند دادن ستاره به هتل ها نیز تابع شرایط و قوانین آن کشور است. منتها هتل های خوب کشورهای دیگر از تعداد هتل های خوب ایران بیشتر است.
نمایش ستاره ها در هتل های ایران و خارج از کشور : مسافر باید بداند که به هتل چند ستاره می رود. منتها این الزام نیست که حتما باید ستاره ها را در سردر نصب کنند. البته اینکه ستاره ها نصب شوند، خودش به تنهایی یک نوع تبلیغ است. معمولا هتلداران در خارج از کشور ستاره ها را در معرض دید نمی گذارند اما به هر حال مسافر هنگام اقامت و پرداخت وجه متوجه می شود آن هتل چه درجه ای دارد.
همچنین در استاندارد های هتل داری ، رزرو هتل به صورت اینترنتی جایگاه به سزایی دارد که چند نمونه ی بارز این هتل ها در داخل کشور عبارت اند از: هتل استقلال تهران ، هتل اسپیناس پالاس ، هتل آزادی تهران و ...
نظام آموزشی
نظام آموزشی رشته ی هتلداری به شرح زیر است:
دوره های کارشناسی هتلداری ۴ سال خواهد بود. نظام آموزشی این دوره ها واحدی است و کلیه دروس نظری و عملی آن در ۸ سال نیمسال تحصیلی ارائه می شود۱. مدت هر نیمسال تحصیلی ۱۷ هفته و حداقل زمان لازم برای هر واحد نظری یک ساعت در هفته و برای دروس عملی حداقل ۲ ساعت تعیین می گردد. درس کارآموزی در ایام تعطیل تابستانی بعد از سال سوم طبق برنامه ای که توسط مرکز آموزش عالی تدوین خواهد شد انجام می پذیرد. اعطاء دانشنامه به فارغ التحصیلان این رشته ها منوط به ارائه گواهی پایان دوره کارورزی خواهد بود.
تعداد کل واحد های آموزشی و کارورزی رشته مدیریت هتلداری ۱۳۳ واحد می باشد.
توضیح: نظر به ضرورت تسلط دانشجویان به زبان دوم، یکی از زبان های فرانسه، آلمانی، عربی به عنوان زبان دوم در نظر گرفته شده که طبق جدول ذیل و براساس انتخاب دانشجو ملزم به گذراندن آن می باشد.
آینده شغلی:
فارغ التحصلان این رشته قادر خواهند بود در واحد های پذیرایی و اقامتی و سایر مشاغل مرتبط، فعالیت نمایند. از جمله:
– متصدی امور پذیرش و اطلاعات
– متصدی امور طبقات و منسوجات
– متصدی اماکن عمومی
– متصدی لاندری
– متصدی خانه داری
– متصدی امور پذیرایی در هتل
– متصدی آماده سازی غذا و شیرینی
– متصدی امور تشریفات و میهمانی
– کنترل کننده هزینه های غذا و نوشابه
وقتی وظایف مدیر هتل معیّن و مشخص شد، وظیفه معاون نیز به خودی خود معلوم میشود. مقام معاونت هتل بلافاصله بعد از مدیر هتل قرار دارد. معاون کسی است که در کارهای مدیر کمک میکند و او را یاری میدهد. بنابراین اختیارات معاون هتل نیز بعداز مدیر، در حدّی است که میتواند در کلیه کارهای هتل نظارت کند، به خصوص مواقعی که مدیر هتل در محل کار خود حضور نداشته باشد، انجام وظایف مربوط به او طبعاً به عهده معاون محوّل میشود. اهمیت وجود معاون بیشتر در هتلهای بزرگ آشکار و مشخص میشود و در درجه اول شخص مدیر هتل است که ارزش کار معاون را در مییابد و متوجه میشود که معاون هتل در اجرای تصمیمات کادر مدیریت و مسائل مختلف هتل تا چه حد مفید و مؤثر است. با پیشرفت امر هتلداری و گسترش آن و بالا رفتن اهمیت و سطح درجه هتلها و توسعه تشکیلات مربوط به مسافران، نیاز بیشتری به وجود مدیر و معاون احساس میشود. فکر و تدبیر و اندیشه شاغلین این دو پست مهم و تبادل نظر آنان در کارهای هتل مبانی پیشرفت امور را استحکام میبخشد و از ایجاد تزلزل در انتظام سیستم اداره هتل جلوگیری میکند. در مبحث مدیریت و وظایف مربوط، صفات ممیزه مدیران هتل مشروحاً بیان گردیده است. معاونان هتلها نیز باید دارای خصوصیاتی مشابه مدیران باشند تا وجودشان در بهبود کارها ثمربخش باشد و همان انتظارات را که از مدیران داریم از معاونان نیز باید داشته باشیم. معاونان برای اجرای طرحهای تازه و برنامهریزیهای ضروری باید بیشتر از سایر کارکنان صلاحیت لازم را داشته باشند و بهتر بتوانند در وضع کار پرسنل نظارت و آنان را راهنمائی نمایند و رؤسا و مدیران هتل با داشتن معاون، مجال بیشتری برای پیشبرد اهداف هتل خواهند داشت.
در هتلها فکر و نیروی انسانی است که به کار گرفته میشود و هدایت پرسنل به تجربه و ابتکار نیاز دارد، چون بیشتر کارها و خدمات به وسیله پرسنل صورت میگیرد، باید نیروی تفکر و تحرک پرسنل تقویت شود و در جهت مثبت به کار افتد، بنابراین در هتل، ماشین و دستگاههای الکترونیک نمیتواند جای پرسنل را بگیرد. زیرا کارهای ماشین همه جا یکنواخت و هم شکل است ولی کار پرسنل در تمام هتلها همگون نیست و طرز ادارهکردن یک هتل نمیتواند عیناً تصویر عکس برگردان امور هتلهای دیگر باشد. در این نوع کارها ذوق و استعداد و سلیقه مدیران، نقش خود را بازی میکند و نتیجه فعالیتهای فکری و عملی آنان عاید هتل میگردد.بنا بر آنچه گفته شد، معاون، نزدیکترین عضو نسبت به مدیر هتل است و انتظار مدیر هتل از معاون در مناسبات و همکاری نزدیک، بیش از انتظاری است که از سایر پرسنل دارد. لازم به تذکر است که در ایجاد پست معاون و انتصاب فردی به این سمت با حقوق معیّن، باید حجم کار و احتیاج هتل را در نظر گرفت. یعنی سازمان و تشکیلات و وسعت هتل و تعداد اتاقها، در درجهای از اهمیت قرار داشته باشد که وجود و خدمات و صرف وقت معاون، منشأ اثرات سود بخش تشخیص داده شود و مدیر هتل، داشتن معاون را ضروری بداند، زیرا در امور بازرگانی یا انتفاعی، ایجاد پستهای تشریفاتی و رزرو هتل بدون تعمق در حجم کار و درآمد حاصله به هیچ وجه مصلحت نیست. مدیر شب کلیه مسئولیت هتل را در تمام اوقات شب به عهده دارد، زیرا نمیتوان هتل را تا آغاز سرویس کار روز، بدون مسئول، به حال خود رها ساخت و احتمال هر نوع اتفاق و پیشآمدی را نادیده گرفت. وانگهی، قسمتهای مختلف هتل، شبها باید مقدمات کار صبح را آماده نمایند. کار هتل شبانه روزی است و برنامه کارها به هم پیوستگی دارد. بنابراین هتل های پنج ستاره هتل استقلال تهران و هتل آزادی تهران و همچنین هتل مدرن هتل اسپیناس پالاس دارای تیم مدیریتی متحد و هدفمند می باشد.