داشته باشد.
یکی از بسترهای توسعه ظرفیت های تورگردانی البته خطوط کارآمد هوایی است
آقای سیفان تاکید میکند که با توسعه خطوط پروازی هواپیمایی ملی ایران میتوان
مقصدهای جدید را با قیمت مناسب به چرخه فروش خدمات سفر افزود .تاکنون به
دلیل همان متغیرهای محدودکننــده بیرونی،ایران ایر از برقرار کردن به مقصدهای
جدید بازمانده اســت.برای نمونه این شــرکت هواپیمایی به مقصدهای محتلف از
جمله آتن و زوریخ پرواز داشــته و هم اکنون متوقف مانده اســت و امکان برقراری
ارتباط در بســیاری از نقاط جهان محدود شده است.در چنین شرایطی،بسته های
گردشگری با خطوط هواپیمایی خارجی طراحی میشود و مجموعه "ایوار" حالا یکی
از پرفروشترین شرکت های ارائه دهنده بلیط هواپیمایی ترکیش محسوب میشود و
امروزه در رزرو تورهای گروهی شماره 1 رزرو را به خود اختصاص داده است.
آقای سیفان با این وجود تاکید میکند که توسعه تورهای مسافرتی با پروازهای
ایرانی به مراتب ارزانتر خواهد بود.بنابراین توســعه خطوط شبکه ملی پروازی مهم
است و انتخاب ما را در بحث ساعت ها و سفرها بالا میبرد.
رزرو آنلاین، فرصت یا تهدید :
خرید و فروش خدمات سفر به صورت برخط (آنلاین) همواره با دو دیدگاه همراه
بوده است.این که مسافر به طور انفرادی میتواند برای سفر خود برنامه ریزی داشته
باشد و بهترین نرخ را به دست آورد و این تهدیدی برای یک کسب و کار باشد.یا این
که دفاتر مســافرتی یک مجموعه کامل را برای فروش تور عرضه میدارند در نتیجه
فروش آنلاین خدمات ســفر،فرصت های جدیدی را ایجاد کرده اســت سام ایروانی
مدیر رزرواسیون ایوار در این مورد میگوید: تغییرات با شتاب آغاز شده است و یک
مجموعه باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهد آن دفتر خدمات مسافرتی که خود
را با این شرایط تطبیق دهد موفق است و این تهدید را به فرصت تبدیل کرده است
خرید آنلاین بیش از یک دهه اســت که در کشورهای پیشــرفته جریان دارد
محدودیت هایی از جمله روادید وجود دارد اما سیســتم آنلاین برای 5 تا1۰ ســال
آینده در کشورمان به خوبی جا می افتد و همان طور که با ورود "اسنب" و "تپسی"
در ایران مقاومت شد ولی میبینیم که تقاضا به اندازه هایی است که این دست فعالیتها
در جامعه به ســرعت پذیرفته میشود برای مجموعه هایی مانند ایوار فروش آنلاین
خدمات ســفر یک بازاریابی مهم محسوب میشود و دو اتفاق مجزا از هم است هم
افرادی که به صورت شخصی میخواهند سفر کنند از طریق سایت ما اقدام میکنند
و خب، درصدی از عمده فروش سود دریافت میکنیم در زمینه تورهای گروهی هر
چه شفاف تر باشیم جذب مسافر بهتر خواهد بود.
بر خلاف آنچه که توسط بسیاری گمان می رود پذیرائی و آداب آن چیزی بسیار فراتر از صرف غذا و نوشیدنی است که بر سر میز شما در رستوران و هتل آورده می شود. در این عصر که می توان آن را دوره غذاهای سریع نامید بسیاری از ما عادت نشستن بر سر میز و لذت بردن از خدماتی که به طور منظم، توسط گارسون های حرفه ای ارائه می شود و فرصت مصاحبت کافی را با دوستان و خانواده فراهم می آورد را، کنار گذاشته ایم.
منظور از سرویس سر میز نوع خدماتی است که یک رستوران آن را انتخاب، کارکنان خود را طبق آن آموزش می دهد و رعایت آن را برای آنها الزامی می کند تا تبدیل به عادت و نظم شود. اینگونه است که می توان انتظار خدماتی استاندارد و واحد را در رستوران ها داشت و چه بسا رزرو هتل در مسافرات برای گردشگرها را تحت تاثیر قرار دهد.
اگر علاقمند هستید از انواع سرویس های مطرح در صنعت تشریفات و هتلداری دنیا بیشتر بدانید، در این مطلب با ما همراه شوید.
سرویس آمریکایی
سرویس میز آمریکایی تشکیل شده است از روش های سنتی مختلفی که ریشه در دو یا چند کشور دیگر دارند. در این شیوه سه نوع متفاوت از سرویس برای هر وعده غذایی می تواند ارائه شود. در مورد سالاد زمانیکه در ظرف بزرگی بر سر میز آورده می شود و آنگاه خدمتکار مقدار مناسبی از سالاد را در بشقاب سالاد هر یک از میهمانان قرار می دهد از روش فرانسوی تبعیت می شود. آن زمان که سوپ شما در یک سو پخوری بزرگ جلوی میزبان میهمانی قرار می گیرد و این فرد است که برای هر کدام از میهمانان در ظرف مخصوص سوپ را سرو می کند در واقع شاهد روش انگلیسی هستید. آن زمان نیز که غذای اصلی در بشقاب ها به صورت جداگانه برای هر میهمان سرو می شود در واقع سرویس میز روسی در حال اجراست. همان طور که گفته شد این نوع از سرویس ها از کشورهایی که از آن ریشه دارند وارد استانداردهای آمریکایی شده و اجرا می گردند.
بعد از پیدایش فناوری ارتباطات و اطلاعات توسط بشر، تمامی صنایع، حرف و مشاغل دستخوش تغییرات و اتفاقاتی شدند که به طور کل می توان این اتفاق را فناوری دگرگون کننده در زندگی آدمی دانست. این روند دگرگونی تا آنجا پیش می رود که از فناوری ارتباطات به عنوان بزرگترین رویداد هزاره نام برده و آن را معادل با انقاب صنعتی می دانند.
بسیاری امروزه، بخش عظیمی از فعالیت های خود همچون برقراری ارتباط، کسب اخبار و اطلاعات روز، رزرو هتل ، تجارت و ... را با استفاده از شبکه اینترنت انجام می دهند که این امر به مراتب موجب صرفه جویی در وقت و هزینه می شود. چنین پیشرف تهایی در حوزه فناوری، منجر به آن شده تا موسسات و سازمان های ذ یربط در بخش نیروی انسانی صرف هجویی کرده و در همان زمان فرصت و توانی را برای مشتریان به وجود آورند تا خواسته ها و تصمیمات خود را عملی کنند.
به وضوح قابل مشاهده است که فناوری ارتباطات و اطلاعات، نقش بی بدیل و بسیار مهمی را نیز در صنعت هتلداری و گردشگری ایفا می کند. از مزایای بارز این فناوری در صنعت گردشگری جایگزینی با نیروی کار گران قیمت است که علاوه بر کاهش هزینه های موجود، مسائل مرتبط با خدمات رسانی به مشتریان را نیز برطرف می کند. در طرف دیگر این معادله، مسافران به مراتب بیشتر از این نوع فناوری استفاده کرده و اغلب محصولات صنعت گردشگری بدون واسطه و در ک مترین زمان لازم در دسترس آنها قرار می گیرد. به طوریکه امروزه بسیاری از افراد با فناوری های موجود همچون اینترنت یا تلفن های رایانه ای همراه سفر می کنند و گوشی همراهشان همچون یک آژانس یا دفتر رزو هتل عمل می کند که در تمامی اوقات شبانه روز در جیبشان قرار دارد.
هتل ها نیز از این قافله عقب نماند هاند. در حال حاضر بسیاری از هتل ها خدمات اینترنتی رایگان ارائه می دهند و در این بین آن دسته از هتل هایی که اعتبار و به نوعی خدمات بالاتری دارند، عاوه بر اینترنت رایگان، ظرفیت های اضافی برای تماس های داخلی، دسترسی به اینترنت و غیره را در اختیار میهمانان خود قرار می دهند. این خدمات اضافی همراه با خدمات رسانی انفرادی کمتر این فرضیه را به وجود می آورد که در دنیای امروز فناوری به یک خیابان یکطرفه تبدیل شده است. فناوری به وجود آمده تا خدمات رسانی شخصی را کم کرده و در عین حال درآمدی اضافی برای هتل ها، خطوط هوایی و بخش های حمل و نقل به وجود آورد. در عین حال باید توجه داشت؛ فناوری برای صنعت گردشگری همانند سبدی مملو از اجناس مختلف و گوناگونی است که برای دستیابی به بهترین آنها نیازمند تسلط به این ابزار و استفاده از آخرین فناوری های روز و در کنار آن استفاده از نیروی ماهر و متخصص هستیم.
مشتریان هتلها معمولاً در یک زمان رزرو هتل خدمتی را با چندین معیار ارزیابی خریداری میکنند. نوعات صمیم خرید ممکن ا ست با در نظر گرفتن مواردی همچون کیفیت خدمات، سرعت تحویل، قیمت و سایر انگیزههای خاص خرید صورت گیرد. ضروری است که کسب و کارهای مرتبط با هتلداری، ترجیحات و انتخابهای مشتریان را هنگام تصمیمگیری در مورد ویژگیهای محصولات و خدمات، مد نظر قرار دهند. کیفیت در سازمان خدماتی سنجشی است از اینکه تا چه حد خدمت ارائه شده انتظارات مشتریان را برآورده می سازد. ماهیت اغلب خدمات اینچنین ا ست که م شتری در فرایند ارائه خدمت حضور دارد، این بدان معناست که ادراک مشتری از کیفیت نه تنها از استفاده خدمت بلکه همچنین از فرایند ارائه خدمت نیز متأثر است. تمایل به ارائه خدمات با کیفیت، نقش مهمی در صنایع خدماتی مانند خدمات بیمهای، بانکی، پذیرائی و... ایفا مینماید، زیرا کیفیت خدمات رسانی برای بقا و سودآوری سازمان امری حیاتی به شمار میرود. در واقع امروزه رضایت مشتری و کیفیت خدمات به عنوان مسایل .حیاتی در اغلب صنایع خدماتی به شمار میروند نتایج تحقیقات مختلف نشان میدهد که بین کیفیت خدمات و عملکردهای مالی سازمان ارتباط مثبتی وجود دارد. در حقیقت شرکتهایی با کیفیت خدمات بالا، از سهم بازار بیشتر، بازگشت سرمایه بالاتر و گردش داراییهای بیشتری دارند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در بلند مدت مهمترین عامل اثر گذار برعملکرد تجاری، کیفیت کالا و خدماتی ا ست که سازمان ن سبت به رقبای خود عر ضه . امکانات فیزیکی بهعنوان بخشی از فرایند ارائه خدمت نقش بسزائی در : میکند ادراک مشتریان از کیفیت خدمات دارد. ارزیابی و قضاوت مشتریان از یک خدمت متکی بر ن شانهها و علایم بیرونی است. عموما خدمت در یک زمان تولید و مصرف میشود. مشتری خدمت را از طریق تجهیزات فیزیکی مصرف میکند و به طور طبیعی مشتری در معرض محلی است که محصول در آنجا تولید میشود. این امر بر ادراکات و ارزیابی مشتری از تجربه خدمت تأثیر خواهد گذاشت. محیط فیزیکی مرتبط با ت صویر ذهنی از تجهیزات شامل ن شانههای خارجی ا ست که بر روی درک و رضایت مشتری از خدمت تأثیر میگذارد. اگرچه محیط فیزیکی بر رفتار و نگرش مشتری تأثیر دارد، اما تحقیقات کمی بر روی تأثیر محیط فیزیکی بر ادراک مشتری از کیفیت، صورت گرفته است. اگر محیط فیزیکی هتل را متشکل از عناصری چون محیط خارجی هتل، آرایش و ترتیب تجهیزات، تمیزی، کیفیت تجهیزات الکترونیکی که عوامل کلیدی برای ارزیابی مثبت مشتریان از کیفیت خدمات درک شده هستند، بدانیم، محیط فیزیکی باید عاملی تعیین کننده برای اکثر هتلها باشد. مالکان هتلها نیاز به سرمایه گذاری کلانی برای ایجاد محیط فیزیکی مؤثر دارند. البته نکته مهم اطمینان از سودمند بودن .، این سرمایهگذاریهای مالی است متأسفانه در کشور ما مراکز اقامتی و توریستی فراوانی وجود دارند که به لحاظ فیزیکی دارایم شکلات زیادی ه ستند. این مو ضوع زمانی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم مشتریان د ستر سی بیشتری به اطلاعات داشته و انتخابهای بسیاری را پیش روی خود دارند. رشد بخش خدمات در تولید ناخالص ملی کشورها را بخود اختصاص / آغاز قرن 21 با سرعت در حال افزایش است و حدود داده ا ست. به همین دلیل تمرکز بسیاری از تحقیقات در سالهای اخیر بر کیفیت خدمات و رابطه آن با ر ضایت م صرف کننده بوده ا ست. اجزای کیفیت خدمات به دو بخش عمده تق سیم می شود، عوامل ملموس که اشاره به تکنولوژی، تجهیزات فیزیکی، کارکنان و وسایل ارتباطی دارد و عوامل ناملموس که . خود به عوامل جزئی تر تقسیم میشود شناسائی دقیق انتظارات مشتریان و ابعاد کیفیت خدمات که مشتریان ارزیابیهای خود را براساس آنها انجام میدهند،کمک بسیاری میکنند تا خدمات با کیفیتتری را در صنعت هتلداری ارائه کنند. در بسیاری از تحقیقات صورت گرفته محیط فیزیکی بهعنوان نخ ستین و بهترین شاخص پیش بینی . ارزیابی مشتریان از کیفیت خدمات شناخته شدهاند ارائه خدمات در هتل همواره با تعامل بالای مشتریان، کارکنان و تجهیزات صورت میپذیرد. در چنین شرایطی محیط فیزیکی به عنوان نشان و علامتی از کیفیت خدمات تأمین کننده عمل کرده و، به واسطه ارتباط با مشتری نقش مهمی را در ارزیابی کلی وی از تجربه خدمت بهعهده دارد از دیدگاه عملی، نتایج این تحقیق برای طرح ریزی یک برنامه بازاریابی استراتژیک بسیار مفید خواهد بود. برنامه ریزان، مدیران و صاحبان هتلها قادر خواهند بود تا از این تحقیق برای طراحی برنامه بازاریابی شان به منظور فراتر رفتن از نیازهای مشتریان هتل استفاده کنند. درک یکپارچه ای از نیازهای مشتریان و استفاده از تجهیزات فیزیکی، به مدیران کمک خواهد کرد تا به دقت فرصتها و محدودیتهای عملیاتی را مد نظر قرار دهند.
هدف اصلی: بررسی تأثیر محیط فیزیکی هتلها بر ادراک مشتریان از کیفیت خدمات.
اهداف فرعی: بررسی تأثیر عوامل غیر ملموس بر کیفیت خدمات.
بررسی تأثیر شرایط محیطی(نورپردازی، موسیقی،... ) به عنوان یکی از اجزای محیط فیزیکی.
بررسی عوامل مرتبط با طراحی و دکوراسیون(رنگ آمیزی، دکور،..... ) به عنوان یکی از اجزای محیط فیزیکی.
بررسی علایم، نشانهها و مصنوعات به عنوان یکی از اجزای محیط فیزیکی.
رتبهبندی عوامل فیزیکی(ملموس) مؤثر بر کیفیت خدمات در صنعت هتلداری.
رتبه بندی عوامل ناملموس مؤثر بر کیفیت خدمات در صنعت هتلداری
در اقتصاد کلان، عارض های وجود دارد که به نام بیماری هلندی مشهور است. بیماری هلندی یک مفهوم اقتصادی است که برای توضیح رابطه بین ا کتشاف منابع طبیعی همچون نفت و گاز و کاهش عملکرد بخش تولیدی در اقتصاد یک کشور غنی استفاده می شود. این نامگذاری به این دلیل انجام شده که این عارضه اولین بار در کشور هلند در سال ۱۹۶۰ رخ داد.
به عبارتی هر فرایندی که سبب افزایش حجم ارزهای خارجی در یک کشور شود و این ارزهای خارجی به جای سرمایه گذاری صحیح، به طرق دیگری وارد بدنه اقتصاد شود، بیماری هلندی در اقتصاد به وجود می آید. بنابراین با اتکا به این تعریف، افزایش بی رویه قیمت منابع طبیعی همچون نفت یا افزایش حجم کمک های مالی خارجی یا سرمایه گذاری خارجی بدون مدیریت صحیح در اقتصاد مقصد می تواند زمینه ساز بروز این بیماری شود.
پرواضح است در این برهه تاریخی بهترین راه گریز از این بیماری پرداختن به توسعه زیرساخت ها و تجهیز منابع داخلی و استفاده بهینه از این منابع در راستای صنعت گردشگری بود. اتفاقی که ا گر می افتاد با توجه به حجم فو قالعاده نقدینگی موجود می توانست یک راه میان بر و شتاب گونه در تمامی ابعاد اقتصادی کشور باشد. تاریخ برای درس گرفتن از اشتباهات گذشته می تواند بسیار مفید واقع شود، اما در جامعه ما اشتباهات گذشته به الگویی برای تکرار در آینده تبدیل شده است، و این ظاهرا عادت روزمره ماست. تاثیر منفی افزایش شدید درآمدهای صادراتی ناشی از منابع طبیعی را اقتصاددانان با بیماری هلندی یا مصیبت منابع توضیح می دهند.
ای کاش در برنامه ریزی های کلان به این مهم بیش از پیش توجه شود.