رزرو هتل

رزرو هتل

هتل یار رزرو هتل های مشهد تهران تبریز گیلان مازندران رشت هتل های گروه آریا رزرو هتل آپارتمان در اصفهان شیراز یزد کیش با تخفیف های کوتاه مدت رزرو هتل
رزرو هتل

رزرو هتل

هتل یار رزرو هتل های مشهد تهران تبریز گیلان مازندران رشت هتل های گروه آریا رزرو هتل آپارتمان در اصفهان شیراز یزد کیش با تخفیف های کوتاه مدت رزرو هتل

بررسی درجه بندی هتل ها | هتل های پنج ستاره

نحوه تعیین ستاره های یک هتل

برای ارزیابی هتل ها و تعیین درجه آن ها موارد بسیاری از جمله، خدمات، تجهیزات، فضا های موجود، نیروی انسانی و . . .را مورد بررسی قرار می دهند.

در فرآیند ارزیابی و امتیازدهی برای هر یک از موارد امتیازی بین ۰ الی ۱۰ داده می شود.

طبق قوانین درجه بندی سازمان میراث فرهنگی، در هتل های پنج ستاره حداقل کسب امتیاز ۹ برای تمامی موارد الزامی است.

در ادامه با مواردی که در چهارچوب قانون سازمان میراث فرهنگی برای هتل ها آمده و ارزیابی ها از روی این قوانین صورت می گیرد آشنا خواهید شد.


شرایط کلی

* این مراکز اقامتی دارای تاسیسات لوکس، بزرگ و با استاندارد های بین المللی هستند.

* در این هتل ها موارد خدماتی بهتر از حتی هتل های ۴ ستاره رعایت می شود.

* این گونه هتل ها تسهیلات اضافه تری نسبت به سایر هتل ها به مهمانان عرضه می کنند.

* کارکنان هتل های ۵ ستاره به صورت ویژه ای آموزش دیده اند.

 مانندهتل آزادی تهران


خدمات و توجه به میهمان

* در بخش های مختلف کارکنان مجرب و آموزش دیده را مشاهده خواهید کرد.

* در این هتل ها  هریک از کارکنان وظیفه مشخصی دارند و چند وظیفه وکار را یک فرد انجام نمی دهد.

* نظم فوق العاده ای را در این هتل ها مشاهده می کنید.

* کارکنان بخش پذیرش کاملا آموزش دیده و آشنا به مهارت های ارتباط اجتماعی و کارشان هستند.

* در بخش پذیرش کارکنانی مسلط به زبان های مختلف وجود دارد.

* بخش ویژه ای برای رزرواسیون  با کارکنانی مسلط به زبان های مختلف وجود دارد.

* صورت حساب با جزییات ریز و کامل در پاکتی دربسته به مهمانان تحویل  داده می شود.

* خدمات باربری به وسیله کارکنانی با لباس و یونیفرم های خاص و رسمی صورت می پذیرد.

* خدمات باربری بدون تاخیر باید صورت پذیرد.

* در درب ورود خوش آمد گویی توسط دربان گفته می شود.

* در این هتل ها پیغام به سرعت به مهمانان انتقال داده شده.

* مهمانان می توانند از هتل درخواست روزنامه کنند.

* در هتل های ۵ ستاره شرایطی همچون رزرو بلیط تئاتر، گردش ها و بازدید از اماکن دیدنی و . . . وجود دارد.

 همانند هتل استقلال تهران

رستوران

* حداقل یک رستوران برای مهمانان و مشتریان هتل برای تمامی وعده های غذا دایر می باشد.

* در این گونه هتل ها یک رستوران دیگر با غذاهای ویژه نیز باید وجود داشته باشد.

* در این هتل ها باید انتظار خدمات کاملا رسمی را داشته باشید.

* کارکنان رستوران در این هتل ها شناخت و آشنایی کاملی به غذا ها و نوشیدنی ها دارند.

* آشنایی کارکنان می تواند به حدی نیز باشد که نوشیدنی ها به وسیله آن ها تهیه گردد.

* خدمات صبحانه به صورت سلف سرویس موجود است و اگر مهمانی سرویس صبحانه، سرمیز را بخواهد این نوع از خدمات برایش فراهم می گردد.

* ناهار به صورت کامل و کیفیت بالا در رستوران باید ارائه گردد. غذا ها باید از تنوع خوبی برخوردار باشند.

* برای شام باید منوی کاملی از غذا ها با کیفیت و استاندارد بین المللی وجود داشته باشد.

* باید مجموعه ای از غذاهای سبک و نوشیدنی ها برای مهمان در طول روز و شب فراهم باشد و پذیرایی عصرانه به صورت کامل وجود دارد.

خدمات عمومی اتاق (Room Service)

* خدمات غذا در اتاق مهمان به صورت فوری و با کیفیت و استاندارد بالای جهانی صورت می پذیرد و کارکنانی که این خدمات را ارائه می دهند در زمینه کاری خود حرفه ای می باشند.

* خدمات بیدار کردن مهمان توسط تلفن در هتل وجود دارد.

* در این هتل ها علاوه بر وجود دستگاه تمیزکننده کفش، خدمات واکس هم صورت می پذیرد.

* وجود خدمات لباس شویی و خشک شویی در هتل های ۵ ستاره فراهم می باشد. خدمات تحویل لباس مهمان ها به صورت روزانه صورت می پذیرد.

اتاق خواب ها و آسایش میهمان

* کیفیت بسیار عالی در وسایل اتاق ها دیده می شود و تزیین و چیدمان اتاق های به صورت حرفه ای صورت می پذیرد.

* شیشه های اتاق های ۵ ستاره اکثرا دو دجداره بوده تا سر و صدای داخل اتاق به حداقل برسد.

* نظافت با تمام جزییات و دقت در هتل های ۵ ستاره صورت می پذیرد و هنگام نظافت از خشبوکننده ها نیز استفاده می گردد.

* در صورت درخواست مهمان نظافت مجدد علاوه بر روز در شب نیز صورت می پذیرد.

در کلیه اتاق ها باید جهت قبله، سجاده، مهر، تسبیح و یک قرآن، وجود داشته باشد.

* اتاق های هتل ۵ ستاره بزرگ بوده، آسایش و راحتی را برای مهمانان فراهم می کند.

* برخی از اتاق های هتل ۵ ستاره دارای تراس و بالکن می باشد که در امتیازگیری هتل ها بسیار اثرگذار است.

* در هتل های ۵ ستاره کوچکترین نقص در وسایل خواب، راحتی و کیفت آن ها قابل قبول نمی باشد.

* وجود هوای مطبوع و دمای مناسب  و کنترل آن توسط مهمان مهم می باشد.

* نورپردازی در داخل اتاق ها به شکل عالی انجام می پذیرد و نورپردازی های اضافه می تواند برای کمد ها، میز مطالعه، میز آرایش و . . . وجود داشته باشد.

* کف پوش های اتاق باید باکیفیت و هماهنگ با دیگر وسایل اتاق باشد و باید از موکت ها و فرش های هتلی با کیفیت مناسب استفاده کرد.

* وجود صندلی راحتی و میزتحریر ضروری می باشد.

* یخچال هایی با کیفیت و تزیین مناسب باید در اتاق ها وجود داشته باشد و در آن اقلام مختلف همچون انواع آب میوه ها و . . . وجود داشته باشد. در صورت پولی بودن خوراکی های درون یخچال باید از قبل به مهمان اطلاع داده شود.

* علاوه بر کانال های معمولی کانال های ماهواره ای در صورت دریافت مجوز باید دردسترس باشد.

وجود تلفن با قابلیت تماس با خارج از هتل در اتاق ها اجباری است. کاغذ و مداد یاداشت باید در کنار تلفن باشد. لیست تلفن های ضروری نیز باید وجود داشته باشد.

* سشوار باید در اتاق موجود باشد.

* همواره در این هتل ها باید سوئیت های لوکسی با ۳ بخش جداگانه اتاق خواب، اتاق نشیمن و سرویس بهداشتی وجود داشته باشد.

* در اتاق ها لیوان ها باید از جنس بلور باشد.

* وسایل ساده دوخت و دوز باید در اتاق موجود باشد.

همانند هتل اسپیناس پالاس

سرویس های بهداشتی، زیردوشی ها تسهیلات متصل به اتاق خواب ها

* همه حمام ها باید از وسایل و ابزار باکیفیت، عالی و لوکس  تشکیل شده باشد.

*  در حمام باید از نور و تهویه هوای مناسب استفاده گردد.

* تمامی اتاق ها باید دارای سرویس بهداشتی و دوش باشند. دوش باید دستی و منعطف باشد.

کیفیت غذا

* تمامی غذا ها باید ترکیبی از غذاهای گرم و سرد با کیفیت مناسب و مواد اولیه تازه باشد.

* دسر ها در این سطح از هتل ها از اهمیت بالای برخوردار است.

* منو صبحانه در هتل های ۵ ستاره باید بسیار متنوع باشد.

فضاهای عمومی

* محوطه عمومی دارای تزیینات زیبا و لوکس می باشد

* تسهیلات اضافه برای تفریح، ملاقات های رسمی و تجاری، آرایشگاه های زنانه و مردانه، غرفه فروش کتاب و مجله و . . . موجود می باشد.

* امکان تبدیل پول برای مشتریان در هتل ضروری می باشد.

* محوطه پذیرش با تزییات زیبا و لوکس باید نزدیک درب ورودی وجود داشته باشد.


امکان رزرو هتل بصورت آنلاین

* امکان رزرو سریع و آسان 

بررسی درجه بندی هتل ها | هتل های پنج ستاره

نحوه تعیین ستاره های یک هتل

برای ارزیابی هتل ها و تعیین درجه آن ها موارد بسیاری از جمله، خدمات، تجهیزات، فضا های موجود، نیروی انسانی و . . .را مورد بررسی قرار می دهند.

در فرآیند ارزیابی و امتیازدهی برای هر یک از موارد امتیازی بین ۰ الی ۱۰ داده می شود.

طبق قوانین درجه بندی سازمان میراث فرهنگی، در هتل های پنج ستاره حداقل کسب امتیاز ۹ برای تمامی موارد الزامی است.

در ادامه با مواردی که در چهارچوب قانون سازمان میراث فرهنگی برای هتل ها آمده و ارزیابی ها از روی این قوانین صورت می گیرد آشنا خواهید شد.


شرایط کلی

* این مراکز اقامتی دارای تاسیسات لوکس، بزرگ و با استاندارد های بین المللی هستند.

* در این هتل ها موارد خدماتی بهتر از حتی هتل های ۴ ستاره رعایت می شود.

* این گونه هتل ها تسهیلات اضافه تری نسبت به سایر هتل ها به مهمانان عرضه می کنند.

* کارکنان هتل های ۵ ستاره به صورت ویژه ای آموزش دیده اند.

 مانندهتل آزادی تهران


خدمات و توجه به میهمان

* در بخش های مختلف کارکنان مجرب و آموزش دیده را مشاهده خواهید کرد.

* در این هتل ها  هریک از کارکنان وظیفه مشخصی دارند و چند وظیفه وکار را یک فرد انجام نمی دهد.

* نظم فوق العاده ای را در این هتل ها مشاهده می کنید.

* کارکنان بخش پذیرش کاملا آموزش دیده و آشنا به مهارت های ارتباط اجتماعی و کارشان هستند.

* در بخش پذیرش کارکنانی مسلط به زبان های مختلف وجود دارد.

* بخش ویژه ای برای رزرواسیون  با کارکنانی مسلط به زبان های مختلف وجود دارد.

* صورت حساب با جزییات ریز و کامل در پاکتی دربسته به مهمانان تحویل  داده می شود.

* خدمات باربری به وسیله کارکنانی با لباس و یونیفرم های خاص و رسمی صورت می پذیرد.

* خدمات باربری بدون تاخیر باید صورت پذیرد.

* در درب ورود خوش آمد گویی توسط دربان گفته می شود.

* در این هتل ها پیغام به سرعت به مهمانان انتقال داده شده.

* مهمانان می توانند از هتل درخواست روزنامه کنند.

* در هتل های ۵ ستاره شرایطی همچون رزرو بلیط تئاتر، گردش ها و بازدید از اماکن دیدنی و . . . وجود دارد.

 همانند هتل استقلال تهران

رستوران

* حداقل یک رستوران برای مهمانان و مشتریان هتل برای تمامی وعده های غذا دایر می باشد.

* در این گونه هتل ها یک رستوران دیگر با غذاهای ویژه نیز باید وجود داشته باشد.

* در این هتل ها باید انتظار خدمات کاملا رسمی را داشته باشید.

* کارکنان رستوران در این هتل ها شناخت و آشنایی کاملی به غذا ها و نوشیدنی ها دارند.

* آشنایی کارکنان می تواند به حدی نیز باشد که نوشیدنی ها به وسیله آن ها تهیه گردد.

* خدمات صبحانه به صورت سلف سرویس موجود است و اگر مهمانی سرویس صبحانه، سرمیز را بخواهد این نوع از خدمات برایش فراهم می گردد.

* ناهار به صورت کامل و کیفیت بالا در رستوران باید ارائه گردد. غذا ها باید از تنوع خوبی برخوردار باشند.

* برای شام باید منوی کاملی از غذا ها با کیفیت و استاندارد بین المللی وجود داشته باشد.

* باید مجموعه ای از غذاهای سبک و نوشیدنی ها برای مهمان در طول روز و شب فراهم باشد و پذیرایی عصرانه به صورت کامل وجود دارد.

خدمات عمومی اتاق (Room Service)

* خدمات غذا در اتاق مهمان به صورت فوری و با کیفیت و استاندارد بالای جهانی صورت می پذیرد و کارکنانی که این خدمات را ارائه می دهند در زمینه کاری خود حرفه ای می باشند.

* خدمات بیدار کردن مهمان توسط تلفن در هتل وجود دارد.

* در این هتل ها علاوه بر وجود دستگاه تمیزکننده کفش، خدمات واکس هم صورت می پذیرد.

* وجود خدمات لباس شویی و خشک شویی در هتل های ۵ ستاره فراهم می باشد. خدمات تحویل لباس مهمان ها به صورت روزانه صورت می پذیرد.

اتاق خواب ها و آسایش میهمان

* کیفیت بسیار عالی در وسایل اتاق ها دیده می شود و تزیین و چیدمان اتاق های به صورت حرفه ای صورت می پذیرد.

* شیشه های اتاق های ۵ ستاره اکثرا دو دجداره بوده تا سر و صدای داخل اتاق به حداقل برسد.

* نظافت با تمام جزییات و دقت در هتل های ۵ ستاره صورت می پذیرد و هنگام نظافت از خشبوکننده ها نیز استفاده می گردد.

* در صورت درخواست مهمان نظافت مجدد علاوه بر روز در شب نیز صورت می پذیرد.

در کلیه اتاق ها باید جهت قبله، سجاده، مهر، تسبیح و یک قرآن، وجود داشته باشد.

* اتاق های هتل ۵ ستاره بزرگ بوده، آسایش و راحتی را برای مهمانان فراهم می کند.

* برخی از اتاق های هتل ۵ ستاره دارای تراس و بالکن می باشد که در امتیازگیری هتل ها بسیار اثرگذار است.

* در هتل های ۵ ستاره کوچکترین نقص در وسایل خواب، راحتی و کیفت آن ها قابل قبول نمی باشد.

* وجود هوای مطبوع و دمای مناسب  و کنترل آن توسط مهمان مهم می باشد.

* نورپردازی در داخل اتاق ها به شکل عالی انجام می پذیرد و نورپردازی های اضافه می تواند برای کمد ها، میز مطالعه، میز آرایش و . . . وجود داشته باشد.

* کف پوش های اتاق باید باکیفیت و هماهنگ با دیگر وسایل اتاق باشد و باید از موکت ها و فرش های هتلی با کیفیت مناسب استفاده کرد.

* وجود صندلی راحتی و میزتحریر ضروری می باشد.

* یخچال هایی با کیفیت و تزیین مناسب باید در اتاق ها وجود داشته باشد و در آن اقلام مختلف همچون انواع آب میوه ها و . . . وجود داشته باشد. در صورت پولی بودن خوراکی های درون یخچال باید از قبل به مهمان اطلاع داده شود.

* علاوه بر کانال های معمولی کانال های ماهواره ای در صورت دریافت مجوز باید دردسترس باشد.

وجود تلفن با قابلیت تماس با خارج از هتل در اتاق ها اجباری است. کاغذ و مداد یاداشت باید در کنار تلفن باشد. لیست تلفن های ضروری نیز باید وجود داشته باشد.

* سشوار باید در اتاق موجود باشد.

* همواره در این هتل ها باید سوئیت های لوکسی با ۳ بخش جداگانه اتاق خواب، اتاق نشیمن و سرویس بهداشتی وجود داشته باشد.

* در اتاق ها لیوان ها باید از جنس بلور باشد.

* وسایل ساده دوخت و دوز باید در اتاق موجود باشد.

همانند هتل اسپیناس پالاس

سرویس های بهداشتی، زیردوشی ها تسهیلات متصل به اتاق خواب ها

* همه حمام ها باید از وسایل و ابزار باکیفیت، عالی و لوکس  تشکیل شده باشد.

*  در حمام باید از نور و تهویه هوای مناسب استفاده گردد.

* تمامی اتاق ها باید دارای سرویس بهداشتی و دوش باشند. دوش باید دستی و منعطف باشد.

کیفیت غذا

* تمامی غذا ها باید ترکیبی از غذاهای گرم و سرد با کیفیت مناسب و مواد اولیه تازه باشد.

* دسر ها در این سطح از هتل ها از اهمیت بالای برخوردار است.

* منو صبحانه در هتل های ۵ ستاره باید بسیار متنوع باشد.

فضاهای عمومی

* محوطه عمومی دارای تزیینات زیبا و لوکس می باشد

* تسهیلات اضافه برای تفریح، ملاقات های رسمی و تجاری، آرایشگاه های زنانه و مردانه، غرفه فروش کتاب و مجله و . . . موجود می باشد.

* امکان تبدیل پول برای مشتریان در هتل ضروری می باشد.

* محوطه پذیرش با تزییات زیبا و لوکس باید نزدیک درب ورودی وجود داشته باشد.


امکان رزرو هتل بصورت آنلاین

* امکان رزرو سریع و آسان 

معیار طبقه‌بندی هتل‌ها در اروپا

ستاره‌ها چه می‌گویند

معیار طبقه‌بندی هتل‌ها در اروپا

نخستین پرسشی که در مورد یک هتل به ذهن می‌رسد و با دانستن آن کامل‌ترین و کوتاه‌ترین

پاسخ را در مورد امکانات و شرایط هتل دریافت می‌کنیم، پرسش در مورد تعداد ستاره‌های هتل

یا به اصطلاح چند ستاره بودن آن است.

در واقع همه ما می‌دانیم که هر چه یک هتل ستاره‌های بیش‌تری داشته باشد، شرایط رفاهی مطلوب‌تر و همچنین قیمت گران‌تری دارد. اگرچه این سیستم تقسیم‌بندی و ستاره‌دهی به هتل‌ها همواره مورد اعتراض برخی از منتقدین بوده است اما هنوز هم به عنوان پذیرفته‌ترین طبقه‌بندی مراکز اقامتی در سراسر جهان کاربرد دارد. 
البته این نوع تقسیم‌بندی بر اساس تعداد ستاره‌ها را در بسیاری از مراکز تفریحی خدماتی و حتی رستوران‌ها شاهد هستیم.

برای نمونه یکی از بالاترین درجات رستوران‌ها در اروپا دریافت عنوان سه ستاره میشلین است، ولی در مجموع  در سراسر دنیا وقتی صحبت از ستاره‌ها می‌شود تمام توجه‌ها به هتل‌ها و مراکز اقامتی معطوف می‌شود.

 نمونه ظرف غذا در یک رستوران دارای رتبه میشلین

بدیهی‌ترین نکته در مورد کسب هر ستاره برای هتل‌ها، داشتن امتیازات و امکانات مناسب و کافی است. در این میان حتی در شرایط برابر نوع امکانات ارایه‌شده و میزان نوآوری و تکنولوژی به کار رفته در آن نیز می‌تواند در رتبه‌بندی هتل‌ها نقشی به سزا داشته باشد و این موضوع بسیار مهم است که نوع هتل خود را بر اساس نیاز و نوع سفر خود انتخاب کنید.
قطعا انگیزه، هزینه و هدفی که از سفر به منظور استراحت و تمدد اعصاب صورت می‌گیرد با سفرهای تجاری و کاری متفاوت بوده و امکاناتی که مورد نیاز هر گروه از مسافران نیز قرار دارد، یکسان نیست. 
نوع سرویس‌دهی به میهمانان، میزان حرفه‌ای بودن کارکنان هتل، محل قرارگیری هتل در شهر، امکانات ورزشی– تفریحی جانبی، نوع و تعداد رستوران و کافی‌شاپ‌های موجود، وسایل به کار رفته در اتاق‌ها و لابی هتل، امکانات ارتباطی و خدمات جانبی هر یک در کسب تعداد بیش‌تر ستاره‌های هتل تاثیرگذار هستند. 
گفتنی است که اگرچه رایج‌ترین نوع تقسیم‌بندی هتل‌ها در دنیا بر اساس تعداد ستاره‌ها است ولی انواع دیگری از تقسیم‌بندی نیز در سطح جهان برای طبقه‌بندی هتل‌ها به کار می‌رود که برخی از آن‌ها به این شرح هستند:
تقسیم‌بندی از A تا F یا استفاده از واژه‌های

دولوکس‌‌(Deluxe)– مجلل‌( Luxury)‌– درجه یک‌(First Class)‌- ممتاز‌(Superior)‌- ویژه گردشگری‌(Tourist Class)‌– استاندارد‌(Standard) و اقتصادی .(Budget Class/ Economy)‌


این تنوع در روش‌های تقسیم‌بندی گاه می‌تواند موجب سردرگمی گردشگران و مسافران گردد به همین دلیل در بسیاری از کشورهای دنیا مانند بلژیک، دانمارک، یونان، ایتالیا، مالت، هلند، پرتغال، اسپانیا، مجارستان و آلمان تنها از یک روش استاندارد مبتنی بر تعداد ستاره استفاده می‌گردد. این نوع تقسیم‌بندی برای اولین بار در سال 1979 در کشور سوییس ابداع گردید و پس از آن کشورهای آلمان و اتریش از آن استفاده نمودند. 
بر اساس این استاندارد که به استاندارد آلمانی معروف است، هتل گردشگری،  یک ستاره-  هتل استاندارد، دو ستاره– مجموعه هتل‌های اقامتی رفاهی، سه‌ستاره – هتل‌های درجه یک، چهار ستاره و هتل‌های لوکس پنج ستاره دارند. این روش یکسان استانداردسازی هتل‌ها به صورت قانون متمرکز و یکپارچه برای اولین بار در سال 1996 در کشور آلمان به اجرا در آمد و نتایج حاصل شده نشان از موفقیت بسیار زیاد این سیستم دارد و آمارهای اخذشده نشان از رضایت بیش از80 درصدی مسافران و میهمانان هتل‌ها داشت که این موضوع سبب شد در بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی این قانون به کار گرفته شود. در حال حاضر در اروپا اتحادیه هتل‌های اروپایی یاHOTREC  مسئول نظارت بر این استانداردهای وضع شده در بیش از 24 کشور اروپایی است. 
بر اساس استاندارد رایج در اروپا و سیستم استاندارد آلمانی هر هتل با داشتن امکاناتی که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد و پس از گرفتن تاییدیه از اتحادیه HOTREC می‌تواند تعداد ستاره‌های دریافت شده را به عنوان درجه‌بندی هتل خود اعلام کند.



هتل‌های یک ستاره: 
• این هتل‌ها با نام هتل‌های گردشگری یا Tourist Hotel شناخته می‌شوند. 
• تمامی اتاق‌ها باید مجهز به سرویس بهداشتی و حمام باشند. 
• کلیه اتاق‌ها می‌بایست به صورت روزانه نظافت شوند.
• کلیه اتاق‌ها باید مجهز به تلویزیون رنگی و کنترل از راه دور باشند.
• در همه اتاق‌ها باید میز و صندلی وجود داشته باشد.
• در حمام‌های هر اتاق باید به صورت روزانه صابون و شامپو قرار داده شود.
• هتل باید مجهز به بخش پذیرش باشد. 
• هتل می‌باید مجهز به دستگاه دورنگار بوده و امکان استفاده از آن در پذیرش وجود داشته باشد.
• امکان استفاده از تلفن عمومی در هتل برای مسافران مهیا باشد.
• هتل موظف به ارایه صبحانه به مسافران از ساعات اولیه صبح تا ساعاتی پیش ظهر است.
• هتل می‌بایست مجهز به پایانه‌های خدمات بانکی برای پرداخت الکترونیک باشد.

هتل‌های یک ستاره ممتاز Superior Tourist:«
هتل‌های یک ستاره ممتاز معمولا دارای امکاناتی بیش‌تر از هتل‌های یک ستاره هستند ولی این امکانات به اندازه‌ای نیست که بتواند برای آن‌ها ستاره‌ای دیگر به ارمغان بیاورد. برای نمونه در هتل‌های یک ستاره ممتاز ممکن است، سرویس حمام و دستشویی مشابه هتل‌های یک ستاره باشد ولی در ساخت آن‌ها از مصالح و مواد مرغوب‌تری استفاده شود.

هتل‌های دو ستاره یا Standard: 
زمانی یک هتل می‌تواند دو ستاره محسوب شود که دارای این امکانات باشد:
• کلیه امکانات ذکر شده در هتل‌های یک ستاره. 
• ارایه صبحانه در رستوران هتل با تنوع غذایی. 
• نصب چراغ مطالعه در کنار تخت‌خواب‌ها. 
• ارایه صابون، ژل شست‌وشوی بدن و شامپو. 
• ارایه سه عدد حوله برای هر مسافر. 
• تعبیه کمد و قفسه لباس در اتاق‌ها. 
• ارایه سایر وسایل بهداشتی مانند مسواک، خمیردندان و وسایل اصلاح. 
• پذیرش کارت‌های اعتباری.



هتل‌های دوستاره ممتاز یا Superior Standard :
این هتل‌ها حد فاصل میان هتل‌های دو و سه ستاره هستند و عموما از نظر وسعت و تعداد اتاق از هتل‌های سه ستاره کوچک‌تر هستند. در این هتل‌ها امکاناتی بیش‌تر از هتل‌های دو ستاره معمولی به مسافران ارایه می‌شود. 

هتل‌های سه ستاره یا Comfort :
• دارا بودن کلیه امکانات هتل‌های دو ستاره. 
• پذیرش هتل‌های سه ستاره باید حداقل چهارده ساعت در طول روز فعالیت کرده و به صورت بیست و چهار ساعته نیز پاسخگوی تلفنی مسافران باشد. 
• پذیرش این هتل‌ها باید مجهز به مبلمان مناسب باشد و علاوه بر آن خدمات حمل بار و سرویس جامه‌دان نیز به مسافران ارایه شود. 
• در کلیه اتاق‌ها برای مسافران نوشیدنی و تنقلات فراهم باشد.
• کلیه اتاق‌ها باید مجهز به تلفن باشند.
• امکان دسترسی به اینترنت باید در اتاق‌ها یا سالن هتل برای مسافران مهیا باشد.
• حمام اتاق‌ها باید مجهز به وسیله گرمایش مناسب، سشوار و دستمال توالت باشد.
• اتاق‌ها باید دارای یک آیینه تمام قد و همچنین محل مخصوص قرار دادن چمدان باشد.
• در اتاق‌ها باید بسته لوازم خیاطی و واکس کفش قرار گرفته و هتل می‌باید سرویس‌های خشکشویی و آشپزخانه داشته باشد.
• هتل موظف است در صورت درخواست مسافران، پتو و بالش اضافه به صورت رایگان به هر نفر ارایه دهد. 
• هتل می‌بایست بخشی سیستماتیک مربوط به رسیدگی به شکایات و اعتراض‌های مسافران داشته باشد. 
هتل‌های سه ستاره ممتاز یا Superior Comfort:
این هتل‌ها حد فاصل هتل‌های سه و چهار ستاره هستند.


هتل‌های چهار ستاره یا First Class:
• دارا بودن کلیه امکانات هتل‌های سه ستاره. 
• پذیرش هتل‌های چهار ستاره باید حداقل هجده ساعت در طول روز فعالیت کرده و به صورت بیست و چهار ساعته نیز پاسخگوی تلفنی مسافران باشد. 
• دارا بودن لابی به همراه سرویس کافی‌شاپ.
• ارایه صبحانه در رستوران هتل و یا اتاق مسافران به درخواست آن‌ها. 
• ارایه روم‌سرویس بیست و چهار ساعته.
• اتاق‌ها باید دارای مبل و میز مخصوص آن باشند.
• ارایه وسایل نظافتی آرایشی مانند کلاه حمام، سوهان ناخن، زیرانداز حوله برای دم در حمام و وجود آیینه بزرگ در داخل حمام  در کلیه اتاق‌ها.
• ارایه امکانات دسترسی به اینترنت در داخل اتاق‌ها.
• دارا بودن رستوران مجهز و کامل.

هتل‌های چهار ستاره ممتاز یا First Class Superior: 
این هتل‌ها درجه لوکس بودن بیش‌تری نسبت به هتل‌های چهار ستاره داشته و امکانات و خدمات ارایه شده در آن‌ها از سطح بالاتری برخوردار است.


هتل‌های پنج ستاره یا Luxury:
• دارا بودن کلیه امکانات هتل‌های چهار ستاره. 
• دارا بودن پذیرش بیست و چهار ساعته با حداقل دو شیفت کارمند.
• دارا بودن دربان و مامور پارکینگ.
• دارا بودن پادو و آسانسورچی. 
• داشتن لابی مجلل با تعداد زیادی مبل و ارایه خدمات کافی‌شاپ در آن. 
• خوش آمدگویی به هر یک از میهمانان با اهدای گل. 
• ارایه خدمات روم‌سرویس و رستوران بیست و چهار ساعته. 
• ارایه سرویس اینترنت و کامپیوتر در داخل اتاق‌ها.
• ارایه گاو صندوق و جعبه‌های امنیتی داخل اتاق‌ها. 
• ارایه خدمات حرفه‌ای میهمانداری. 

هتل‌های پنج ستاره ممتاز یا Superior Luxury :
تفاوت این هتل‌ها با هتل‌های پنج ستاره معمولی عموما شامل خدمات خاص به میهمانان بین‌المللی و لوکس‌تر بودن سرویس‌های ارایه شده است.


هتل‌های شش و هفت‌ستاره
استاندارد امتیازدهی به هتل‌ها حداکثر دارای پنج ستاره است ولی در دهه‌های اخیر و با تبدیل شدن گردشگری به یک صنعت درآمدزای بین‌المللی، در بسیاری از مناطق جهان هتل‌هایی ساخته شد که سطح استاندارد آن‌ها بسیار بالاتر از هتل‌های پنج ستاره و پنج ستاره ممتاز است. رویکرد سنتی تقسیم‌بندی با پنج ستاره نیازمند یک بازنگری کلی و انعطاف‌پذیری بیش‌تر است. امروزه سطح امکانات برخی از هتل‌ها به اندازه‌ای بالاست که به هتل‌های شش ستاره یا هفت ستاره مشهور شده‌اند که البته تنها هتلی که در سراسر دنیا به عنوان هتل هفت ستاره شناخته شده، هتل برج‌العربی دبی در کشور امارات است که سطح جدید از خدمات‌دهی و امکانات رفاهی موجود در یک مرکز اقامتی را ارایه کرده  است.

گرامیداشت یاد دکتر نطقی/ پدر روابط عمومی

به گزارش خبرگزاری میکروفون نیوز (محا)سومین نشست «روابط عمومی؛ علم تا عمل» به مناسبت نیک یاد هجدهمین سالگشت درگذشت دکتر حمید نطقی بنیانگذار و پدر روابط عمومی ایران برگزار شد.

حمید نطقی همچنین یار و یاور پروفسور دکتر جواد هیئت و یکی از شحصیتها و آکادمیسینهای سرشناس در زمینه معرفی فرهنگ٬ زبان٬ تاریخ و تمدن ملت آذربایجان و دیگر ملتهای ترک است.

سومین نشست «روابط عمومی؛ علم تا عمل» به مناسبت نیک یادهجدهمین سالگشت درگذشت دکتر حمید نطقی٬  بنیانگذار و پدر روابط عمومی ایران با مشارکت و میزبانی هتل اسپیناس پالاس برگزارشد.

در این نشست دکتر باقر ساروخانی استاد جامعه شناسی ایران، دکتر مهدی محسنیان راد استاد ارتباطات دانشگاه‌هایعلامه طباطبایی و امام صادق (ع)، علی محمدی استادارتباطات دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان، میرزا بابامطهری نژاد رئیس انجمن روابط عمومی ایران، زهرا سعیدی رییسفراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس شورای اسلامی، محمدعلی کریمی مدیر روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامیایران و محمد رضا پارسیان دبیرکل سلسله نشست‌های علمی و عملی روابط عمومی ایران سخنرانی کردند.

دبیر کل سلسله نشست‌های روابط عمومی؛ علم تا عمل: میان علم روابط‌ عمومی و آنچه در عمل در حال اجراست فاصله وجود دارد

محمدرضا پارسیان، دبیرکل سومین نشست «روابط عمومی؛ علم تاعمل» به ضرورت‌های برگزاری نشست‌های علمی و عملی روابطعمومی در ایران اشاره کرد و گفت: کمک به برقراری و ارتباط مؤثر وتعاملی با تصمیم گیران و تصمیم سازان در حوزه زیر بناهایروابط عمومی، کمک به ایجاد نظام تصمیم گیری و تصمیم سازیمشارکتی در بین نهادهای علمی، پژوهشی و نهادهای مدنیروابط عمومی، کمک و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در جامعهبرای ایجاد ارتباط تعاملی بین نهادهای علمی، مدنی و اجراییروابط عمومی و معرفی و تجلیل از چهره‌های حقیقی و حقوقی به عنوان نماد وحدت در روابط عمومی در کشور یا منطقه یا جهان از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نشست است.

محمدرضا پارسیان ضمن تقدیر از مقام علمی زنده‌یاد دکتر حمید نطقی، درباره هدف از برگزاری این سلسله نشست‌ها گفت: «ما دبیرخانه به دنبال پاسخ این سوال هستیم که چرا با وجود کلاس‌های آموزشی و برگزاری همایش‌های مختلف در عمل چیزچندانی مشاهده نمی شود.»

پارسیان اظهار داشت: بر آن شدیم تا با برگزاری سلسله نشست‌های «روابط عمومی؛ علم تا عمل» به سهم خود کاری کنیم تا غبارغربت از چهره روابط عمومی بزداییم.

دبیرکل سومین نشست «روابط عمومی؛ علم تا عمل» با اشاره به اینکه میان علم روابط‌ عمومی و آنچه در عمل در حال اجراستفاصله وجود دارد تصریح کرد: علم و عمل مانند دو یارند که با نبودهر یک، دیگری سودی نخواهد داشت.

مدیر کل هتل اسپیناس پالاس: روابط عمومی پایه اصلی کلیه فعالیت‌های تبلیغاتی است

ماریوکاندینانژ مدیر کل هتل اسپیناس پالاس در خصوص اینهمایش گفت: بسیار خوشحال هستم از اینکه به عنوان عضوی ازخانواده بزرگ هتل اسپیناس پالاس در کنار عزیزان روابط عمومیدر این برنامه بزرگ حضور دارم و باید اضافه کنم روابط عمومی درواقع پایه اصلی کلیه فعالیت‌های تبلیغاتی است.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران: عشق به دکتر نطقی به خاطر اخلاص و یکرنگی او بود

رئیس انجمن روابط عمومی ایران در سالروز درگذشت پدر روابط عمومی ایران گفت: به خاطر عشق، اخلاص و یکرنگی دکتر حمیدنطقی به روابط عمومی مهر او در دل‌هایمان جاودانه است.

میرزا بابا مطهری‌نژاد با اشاره به بیماری سرطانی که چندماهی است درگیر آن است گفت: من نزدیک 4 ماه است که به خاطر این بیماری که همچون مهمان ناخوانده است در هیچ جمعی حضور نداشتم.

مطهری‌نژاد در ادامه درباره علت جاودانه شدن نام دکتر نطقی، پدرروابط عمومی ایران گفت: به نظر بنده دکتر نطقی نه به خاطرنوشته‌ها و کتاب‌ها و مسئولیتی که داشت مهرش در دل‌هایمان جا گرفته است بلکه به دلیل اخلاص و یکرنگی و خلوص و عشق است.

وی افزود: دکتر نطقی آنچه می‌گفت با تمام وجود قبول داشت. او که در شرکت نفت مسئولیتی داشت آن را رها کرد و با جمعی از دوستانش دانشکده ارتباطات را پایه‌گذاری کرد و همواره برای پیشبرد اهداف خود می‌ایستاد.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران عنوان کرد: امروز اگر دقت کنیم بسیاری از عزیزان در روابط عمومی استادی دانشگاه را رها می‌کنند برای اینکه سمت روابط عمومی را بگیرند ولی مسیر دکترنطقی و دوستانش همچون مرحوم دکتر معتمدنژاد و محسنیان راد و عماد افشار برعکس این روال بود.

وی افزود: به این دلیل است که عشق دکتر حمید نطقی در دل‌هاشعله می‌کشد و من خوشحالم که به مناسبت سالگشت او دور همجمع شده‌ایم و نام و یاد او را گرامی می‌داریم.

رئیس انجمن روابط عمومی ایران در پایان صحبتهایش به نقد نوععکس العمل مجلس و دولت در مواجهه با رسانه‌ها در موضوع حمله به مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: «از من خواسته شد بیانیه‌ای را در رابطه با این موضوع بنویسم. نداشتن سخنگو برای ارتباط موثر با رسانه‌ها از طرف مجلس و همچنین عدم تحلیل به موقع به جای بازگو کردن رویداد از جمله نکاتی بود که من در آن بیانیه به مدیران گوشزد کردم.»

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی: روابط عمومی بر سه پایه هنر، فلسفه و منابع عمومی تشکیل شده است

مدیریت روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: روابط عمومی بر سه پایه تشکیل شده است که شامل هنر، فلسفه و منابع عمومی است.

محمدعلی کریمی اظهار داشت: دکتر حمید نطقی از بزرگان روابط عمومی بود که هنر، فلسفه، فن و تکنیک را ابزار مورد نیاز روابط عمومی می‌دانست.

وی افزود: روابط عمومی‌ها همواره باید به دنبال اثرگذاری باشند و وجه تفاوت آنها با تبلیغات حفظ شود.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در ادامه به دستاوردهای دولت در چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت: دو دستاورد مهم دولت یازدهم کاهش و تک رقمی کردن نرخ تورم و دیگری ثبات بازار ارز بود که درچنین شرایطی وقتی کار موثر و خوبی انجام می‌شود مردم منافع ملی را حمایت می‌کنند و هر کدام در مقام یک روابط عمومی ظاهر می‌شوند.

کریمی خاطرنشان کرد: دولت‌هایی که همواره توانسته‌اند منافع مردم خود را به خوبی مورد توجه قرار دهند مردم نیز بهترین مبلغ و در واقع روابط عمومی سیاست‌های آنها می‌شوند.

زهرا سعیدی: روابط عمومی‌ها باید جسارت داشته باشند

رئیس فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس شورای اسلامی دیگر سخنران این مراسم با توجه به مظلوم واقع شدن رشته روابط عمومی در ایران گفت: با وجود اینکه حدود نیم قرن از عمر روابط عمومی در ایران می‌گذرد ولی تاکنون روابط عمومی‌ها در کشورمان مظلوم واقع شده‌اند.

زهرا سعیدی تاکید کرد: من احساس می‌کنم یک روابط عمومی چیباید جسارت داشته باشد و از آن دفاع کند. آزادی بیان و بیان واقعیت‌ها باید با جسارت گفته شود.

سعیدی افزود: متاسفانه هم‌اکنون منبعی نیست که واقعیت‌ها را بگوید و کار و نقش روابط عمومی‌ها در حد روزمره‌گی‌ها پایین آمده است و صداقت و اعتبار با مردم در روابط عمومی‌ها وجود ندارد.

رئیس فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس افزود: امیدوارم روابط عمومی‌ها به جای اطلاع‌رسانی به اطلاع‌یابی بپردازند و نیاز و مشکلات مخاطب را بفهمند و بله، چشم‌گویی سازمان‌ها را کنار بگذارند و به پیش‌بینی سازمان‌ها بپردازند.

سعیدی در پایان خاطرنشان کرد: ما در جلسات کمیسیون‌ها در مجلس تلاش می‌کنیم که نگاه سطحی روابط عمومی‌ها را بالا برده و امیدواریم کار روابط عمومی که نفوذ به افکار عمومی است راهرو و پیشرو باشد و نه پیرو.

باقر ساروخانی: مدیر یاد نگرفته برای تصمیم گیری با روابط عمومی مشورت کند

دکتر باقر ساروخانی دیگر سخنران این همایش با اشاره به اینکه روابط عمومی باید تخصص باشد گفت: «تا وقتی تخصص نباشد تاثیرگذاری نخواهد بود. درست است که برخی زمینه‌ها برایپیشرفت و اثرگذاری روابط عمومی وجود ندارد، اما اگر تکنیک خوبی در روابط داشته باشیم موفق هستیم.»

وی با برشمردن برخی نکات در موفقیت یک سازمان گفت: «یکی ازمشکلات ما سنت‌گرایی در روابط عمومی است. مدیر یاد نگرفته برای تصمیم‌گیری با روابط عمومی مشورت کند. باید بتوانیم به اقتصاد توجه، توجه کنیم. چون افراد بسیار کمتر از داده‌ها هستند و باید پیام، تابع مخاطبان داده شود. نظام سازمان باید به گونه‌ای باشد که پیشنهاد و انتقاد به راحتی و سهولت نه فقط از بالا به پایین که از پایین به بالا هم به سهولت انجام شود. باید بتوانیم سازمان را تبدیل به برند کنیم و این کار با روابط عمومی انجام می‌شود چون روابط عمومی مبشر پتانسیل سازمان‌ها هستند.»

محسنیان راد: در زمان شروع فعالیت دکتر حمید نطقی آزادی بیان وجود نداشت

محسنیان راد دیگر سخنران این همایش، بخش‌هایی از کتاب حمید نطقی، حاصلی از زمانه را برای حضار به صورت پاور پوینت تشریح کرد.

وی ارائه خود را در چهار بخش: نبود زمینه‌ها برای دکتر نطقی، زمینه‌ها برای آی وی لی، دکتر نطقی از کودتای 28 مرداد تا انقلاب اسلامی و دکتر نطقی از انقلاب اسلامی تا مرگ برای حضار شرح و بسط داد.

محسنیان راد در این ارائه با بیان اینکه روابط عمومی در جامعه‌ای که آزادی بیان وجود نداشته باشد زنده نخواهد ماند، گفت: روابط عمومی یک دانش نیست، بلکه یک روابط عمومی چی باسواد چند دانش را از جمله ارتباطات، مدیریت، جامعه‌شناسی و روابط عمومی اجتماعی را باید بداند.

دکتر محسنیان راد استاد ارتباطات در مورد روابط عمومی گفت: در زمان شروع فعالیت دکتر حمید نطقی آزادی بیان وجود نداشت و فعالیت بسیار سخت بود باید بگویم ایشان کار بزرگی انجام داده است.

تجلیل از مینا نظری بانوی تبریزی برنده جایزه بین‌المللی روابط عمومی

در سومین نشست از سلسله نشست‌های علمی و عملی روابطعمومی ایران با عنوان «روابط عمومی؛ علم تا عمل» از مینا نظری برنده جایزه بین‌المللی روابط عمومی تجلیل به عمل آمد.

مینا نظری کارشناس ارشد روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز در این آیین تجلیل اظهار داشت: طرح علمی بنده با راهیابی به مرحله فینال کسب جایزه طلایی ایپرا، موفق به کسب این جایزه شد.

نظری گفت: با ارائه طرح علمی با عنوان EQ کارگزاران روابط عمومی ایران به رقابت با نمایندگان سایر کشورها پرداخته و توانستم از بین ٥٠ فینالیست جایزه طلایی ایپرا ٢٠١٧ را به خود اختصاص دهم.

برنده جایزه بین‌المللی روابط عمومی بیان داشت: انجمن بین‌المللی روابط عمومی (ایپرا) در لندن هر سال طی رویدادی جهانی به معرفی بهترین روابط عمومی‌ها و متخصصین این حوزه از سراسر جهان می‌پردازد.

وی تصریح کرد: بنده تاکنون مقالات بسیاری در حوزه روابط عمومی و ارتباطات تالیف کرده و توانسته‌ام عنوان بانوی روابط عمومی کشور در سال ٩٤ را به خود اختصاص دهم و در کنفرانس‌ها و همایش‌های داخلی و بین‌المللی ضمن دریافت جوایز، افتخارات زیادی را کسب کرده‌ام.

مینا نظری با اشاره به دعوتی که از وی در 17 اکتبر برای دریافت جایزه در بلغارستان صورت گرفته است، اظهار داشت: داوری جایزه طلایی “ایپرا” که مهمترین جایزه در حوزه روابط عمومی جهانی است، توسط هیاتی متشکل از ٧٠ کارشناس برجسته از ٤٠ کشور جهان انجام می‌شود.

همچنین در پایان این مراسم از کیومرث بشیریه معاون مدیر عامل خبرگزاری برنا و جعفر محمدی سردبیر پایگاه خبری عصر ایران به عنوان حامیان رسانه‌ای دبیرخانه سلسله نشست‌های علمی و عملی روابط عمومی ایران تجلیل شد.

سومین نشست از سلسله نشست‌های «روابط عمومی؛ علم تا عمل» به مناسبت نیک یاد هجدهمین سالگرد دکتر حمید نطقی بنیانگذار و پدر روابط عمومی ایران به همت دبیرخانه سلسله نشست‌های علمی و عملی روابط عمومی ایران در هتل اسپناس پالاس تهران برگزار شد.