در مقاله قبلی در رابطه مفاهیم Upselling و Cross Selling به بحث و گفتمان نشستیم در این مقاله در رابطه با نحوه اجرای این دو تکنیک ساده افزایش فروش هتل به بحث خواهیم نشست و روش ها ، برنامه های و شیوه های اجرای این تکنیک را در رستوران ، میز پذیرش و سایر قسمت های هتل را بررسی خواهیم نمود . لازم نیست که شما حتما دارای یک هتل لوکس و گران قیمت باشید تا بتوانید شیوه های افزایش فروش را از طریق افزایش ارزش افزوده (Added Value) به اجرا درآورید بلکه در تمامی جاها شما میتوانید با افزودن خدمات اضافی شیوه های افزایش فروش را به اجرا در آورید . ابتدا اجازه دهید ببینیم شیوه فروش (Upselling) چه اثراتی دارد .
به صورت کلی Upselling در زمان اقامت میهمانان در هتل کاربرد خواهد داشت همانگونه که ذکر شد این شیوه میتواند باعث افزایش رضایتمندی و وفاداری میهمانان در هتل باشد. اما چگونه میتوان وفاداری و رضایتمندی میهمانان را بدست آورد ؟
قبل از هر چیز شما میباید میهمانان خود را درک کنید ، نیازهایشان را بررسی و پیش بینی نمایید . برای این کار میتوانید به سوابق میهمانان مراجعه نمایید و یا براحتی به آن ها گوش فرادهید . تنها بدین ترتیب میتوانید به میهمانان خود پیشنهاد های مرتبط با نیازهایشان دهید که نتوانند رد کنند . به عنوان مثال اگر بدانید که میهمانتان برای سالگرد ازدواج خود قصد رزرو اتاق دارد میتوانید با پیشنهاد اتاق سوئیت و گل آرایی آن وی را وسوسه نمایید و یا اگر وی تمایلی به بالابردن درجه اتاق درخواستی خود نداشت میتوانید از Cross Selling استفاده نموده و تنها گل آرایی در اتاق از قبل رزرو شده را به وی پیشنهاد دهید .
خدمات مکمل : پرسنل رستوران و یا میزپذیرش و کلا تمامی پرسنلی که با میهمانان سرو کار دارند میباید بصیرت کاملی در رابطه با خدمات هتل و همچنین مکمل هر خدمت داشته باشند به عنوان مثال خدمات مکمل اتاق ها میتواند سرو غذا در اتاق ، ارائه خدمات منشیگری در اتاق ها ، ارائه کنسول بازی در اتاق و ... باشد و یا میهمانداران رستوران نیز میباید در رابطه با غذاهای مکمل دید درستی داشته باشند شما نمیتوانید به شخصی که استیک سفارش داده است برای دسر کافه گلاسه پیشنهاد نمایید لذا خدمات پیشنهادی میباید مکمل و از جنس خدمات درخواستی در هر دو روش افزایش فروش باشد و پرسنا میباید از قبل در رابطه با این امر آموزش دیده باشند .
به میهماناتان برای خرید فشار نیاورید : به عنوان یک میهمان هتل ابتدا شما خریدار خدمات هتل میباشید هیچ کس دوست ندارد مه احساس نماید به وی کالایی فروخته شده است بلکه تمایل دارد تا خود اقدام به خرید نمایید . به پرسنل خود آموزش دهید که خدمات ارائه شده در نهایت میباید منجر به رفع نیازهای میهمان به نحوی شود که رضایتمندی آنان را افزایش دهد .
برنامه های فروش : به عنوان مدیر هتل در اجرای شیوه های Upselling و Cross - selling شما دارای وظایف زیر هستید
اگر دارای یک هتل ساحلی هستید ممکن است طیف وسیعی از میهمانان شما برای ورزش های آبی به هتل مراجعه نمایند و یا اگر دارای یک هتل در مرکز تجاری یک شهر هستید میهمانان شما ممکن است تجار باشند . هرکدام دارای نیازهای متفادتی هستند لذا شما میتوانید بسته های ارائه خدمات منطبق بر نیازهای طیف های گوناگون میهمانانتان طراحی نمایید . اجازه دهید این مورد را با یک مثال بیشتر تشریح نماییم .
فرض کنید شما دارای هتلی در کنار دریا هستید و شخصی قصد دارد تا یک اتاق دو تخته دبل رزرو نماید هتل دارای بسته ورزش های آب میباشد لذا مسئول رزرو میتواند در هنگام رزرو اتاق به وی پیشنهاد ارتقا اتاق به شکل زیر دهد
پذیرش : سلام صبح بخیر به هتل آیبیس خوش آمدید
میهمان : من یک رزرو به نام جانسون داشتم
پذیرشگر : صبح بخیر آقای جانسن ، بله رزرو شما ثبت شده است . برای استفاده از دریا تشریف آورده اید
میهمان : بله قصد ارم چند روزی رو به آب اختصاص دهم
پذیرشگر : آقای جانسون هتل برنامه ویژه ای برای ورزش های آبی دارد . شما چرا از پکیج ویژه شما استفاده ننموده اید ؟
میهمان : در هنگام رزرو من اطلاعی از برنامه های شما نداشته ام
پذیرشگر : اجازه دهید خدمتتون توضیح دهم
پذیرشگر : شما میتوانید با استفاده از پکیج ورزش های آبی ما اتاق خود را تغییر دهید و از نما رو بدریا استفاده نمایید همچنین در این پکیج شما مکان استفاده از لوازم ورزش های آبی هتل همانند قایق های پایی و لوازم غواصی هتل را به صورت رایگان دارید . درصورتی که تمایل داشته باشید تا از این پکیج استفاده نمایید 30 درصد به هزینه های اقامت شما اضافه میشود که در نهایت 15 درصد صرفه جویی نموده اید ! میتونم براتون این پکیج را اختصاص بدم .
به عنوان مدیر هتل میتوانید بسته های ارائه خدمات را در ورژن های مختلف طراحی نمایید تا میهمانانتان دارای حق انتخاب بیشتری باشد به نحوی که بتوانند پکیج های ارائه شده را با بودجه خود هماهنگ نمایند .
شخص پیشنهاد دهند جهت افزایش فروش نیز باید آموزش لازم را دیده باشد . آن ها میباید با گوش خود توانایی شنیدن نیازهای میهمانان را داشته باشند ، با چشم خود بتوانند حالت های مختلفی که در هنگام مکالمه پیش میاید درک کنند ، با لب های خود سخنان مناسب را بیان نموده و در نهایت با قلب خود به میهمان و نیاز های آن اهمیت دهند .
برخی راهکارها برای استفاده از تکنیک Upselling در میز پذیرش :
حتما تا بحال متوجه شده اید که اجرای برنامه های افزایش فروش کار پیچیده و مشکلی نیست اما بررسی تمام ابعاد ان در یک مقاله نمیگنجد شخصا سعی دارم تا مقالات مختصر و مفید باشد لذا تا انجا که میتوانم آن را خلاصه مینمایم و به رئوس کلی اشاره میکنم تا خواننده از خواندن آن خسته نشود . تا بدین جای کار سعی نمودم مشخص نمایم که یک مدیر هتل چگونه باید برنامه های افزایش فروش را اجرا نماید در مقاله بعدی در رابطه با آنکه پرسنل چه شیوه ای را میباید در رابطه ارائه این برنامه ها به میهمانان هتل برگزیننند بحث خواهیم نمود
ش
یکی از تکنیک های افزایش فروش در هتل و رستوران ها Upselling نام دارد زمانی که کمی در مورد آن توضیح دهیم به عنوان مدیر هتل ،افسوس خواهید خورد که چرا تا بحال آن را به پرسنل خود آموزش نداده اید. بالابردن فروش همراه با افزایش رضایتمندی بیشتر میهمانان هتل کار پیچیده ای نیست اما ممکن است شما تا بحال به آن توجه ننموده باشید و از طریق یک نظام هدفمند اقدام به این کار ننموده باشید . قبل از هر چیز نیازمند آن هستیم که از واژگانی همانند Upselling و Cross Selling تعریف دقیق و درستی داشته باشیم ...
Upselling و Cross Selling به صورت تکنیکی دو روش فروش در بازاریابی هستند که با یکدیگر تفاوت عمده ای دارند در Upselling شما به مشتری خود نسخه گران تری از خدمات و یا محصولات را ارائه مینمایید اما در Cross Selling همان محصول را ارائه مینمایید اما با ارائه خدمات جانبی بیشتر مبلغ فاکتور را افزایش میدهید به عنوان مثال به میهمان خود پیشنهاد مینمایید به جای اتاق دبل اتاق های سوئیت شما را رزرو کند که Upselling اتفاق میافتند و یا به وی پیشنهاد مینمایید که در اتاق دبلی که میخواهد رزرو نماید سرویس پلی ستیشن هتل را نیز برای بچه خود اجاره کند که Cross Selling اتفاق میفتند .
دقت نمایید که هر دو روش از روش های فروش پیشنهادی است که امیدوارم بتوانم در آینده درباره این روش و تکنیک های آن بیشتر توضیح دهم اما به صورت خلاصه در این نوع روش فروشنده به عنوان مشاور نقش بازی میکند و هدف تنها فروش نیست بلکه فروش کالا منطبق بر نیاز های مشتری میباشد.
در هر دو روش میهمانان هتل در ازای پرداخت مبلغ بیشتری خدمات و امکانات بیشتری بدست میاورند که نتیجه ان افزایش درآمد و سود آوری شما از یک طرف و از روی دیگر رضایت بیشتر و افزایش وفاداری میهمانان است . همانطور که ملاحظه مینمایید این یک رابطه برد - برد خواهد بود .
شما با شیوه های Upselling در دنیای بیرونی بارها برخورد داشته اید نمونه بازر ان مک دونالد و یا فروشگاه های زنجیره ای KFC میباشد اگر دقت نموده باشید این دو فروشگاه دارای منو هایی هستند که بجای ان که یک همبرگر به شما بفروشند سیب زمینی و نوشابه را هم با انتخاب یک منو در اختیار شما میگذارند . درست است که انتخاب منو شام گران تر میشود اما خرید تک تک اقلام گران تر از خرید منو شام میشود .
من مطمئنم Cross Selling هم بارها دیده اید به عنوان مثال زمانی که در یک رستوران اقدام به سفارش غذا مینمایید میهماندار به شما پیشنهاد میکند که (( آیا سوپ هم میل دارید ؟ ))
اما در هتل ها در بخش هایی همانند میز پذیرش ، رستوران ، مجموعه ورزشی و ... چگونه میتوان از این تکنیک ها استفاده نمود ؟
در مقاله بعدی در رابطه با نحوه اجرا این 2 تکنیک ارزشمند هتل بحث خواهیم نمود که خواندن ان را به مدیران و همکاران گرامی توصیه میکنم
ش
تعریف هتل:
هتل ها مجموعه های اقامتی لوکس و شناخته شده ای هستند که تقریبا در تمامی دنیا مورد استفاده مسافران قرار گرفته از خصوصیات ویژه ای برخوردار می باشند و انواع اتاق ها و فضاهای اقامتی را می توان در آن مشاهده کرد.
درجه بندی هتل ها:
هتلها از نظر درجه بندی در ایران به پنج قسمت تقسیم می شوند:
یک ستاره ، دو ستاره ،سه ستاره ،چهار ستاره ،پنج ستاره
گرید بندی هتل ها:
بر اساس ستاره های داده شده به هتل ها،هر ستاره خود به چهار درجه یا گرید تقسیم می شود (T-A-B-C )که T یا TOP بالاترین درجه و C پائین ترین محسوب می شود.
تعریف مهمانسرا:
مهمانسراها از هتل ها ارزانتر بوده،معمولا تحت نظر سازمان ها و ارگان ها و شرکتهای دولتی سرمایه گذاری و اداره می شود و گروههای خاصی از مهمان های مرتبط با آن سازمان را می پذیرد،مانند مهمانسرای ارتش و شرکت نفت
مهمانپذیرها یا مسافرخانه ها:
واحدهای اقامتی ارزان قیمتی هستند که عمدتا برای مسافرین کم در آمد طراحی و ساخته می شوند که سرویس و امکانات در این واحدها به هیچ وجه قابل مقایسه با هتل ها نیست و به همان دلیل قیمت اقامت در این واحدها به مراتب ارزانتر از هتل هاست.
درجه بندی مهمانپذیرها:
در ایران مهمانپذیرها به سه درجه تقسیم بندی می شوند:
درجه ممتاز ،درجه یک ،درجه دو
خوابگاه ها:
اصولا واحدهای اقامتی بسیار ارزان قیمتی بوده ، در کشور ما بیشتر توسط سازمانهای دولتی مانند دانشگاهها ساخته و اداره می شود و بعضا هزینه های آن بصورت یارانه توسط دولت پرداخت می شود.
زائرسراها:
مانند مهمانسراها بوده،با این تفاوت که زائرسراها عمدتا در شهرهای مذهبی بنا می شودو در بعضی مواقع هزینه های آن توسط افراد خیر به سازمان ها پرداخت می شود.
متل ها:
متل ها شبیه
هتل ها بوده با این تفاوت که متل ها معمولا در سطح ساخته می شوند و از
فضای سبز و تفرجگاه های وسیعتری برخوردارند ولی هتل ها بیشتر از سه طبقه را
دارا می باشند.
متل ها اصولا
در خارج از شهر و در حومه و در بین جاده ها ساخته می شوند در حالی که هتل
ها اغلب درون شهر ها هستند.در طراحی و ساخت متل ها تاسیس امکاناتی مانند:
فروشگاه،تعمیرگاه،اورژانس و واحدهای امدادی،اماکن ورزشی،کارواش و پمپ بنزین
و امثال آن پیش بینی می گردد در حالیکه در هتل ها چنین امکاناتی وجود
ندارد و یا بسیار محدود است.
پانسیون:
واحدهای اقامتی بسیار ارزان قیمتی است که معمولا در شهرهای صنعتی و دانشگاهی ساخته می شود و اقامت در این واحد ها معمولاطولانی تر از سایر اقامتگاههاست و در آن ها خدماتی مانند:اتاق با ناهار و صبحانه و یا اتاق با ناهار و صبحانه و شام و... ارائه می گردد
کمپ ها:
واحدهایی هستند فصلی با نصب چادر و یا به صورت کانکس که در فضای باز طراحی شده،معمولا استفاده کنندگان از این واحدها باید امکانات رفاهی و اسکان شخصی خود را همراه داشته باشند و تنها از فضای محیط و سرویس های بهداشتی و خدمات جانبی این محل ها استفاده می شود. مبالغ پرداختی نیز جهت اقامت به مراتب کمتر از هتل ها و مهمانپذیرها و سایر واحدهای اقامتی می باشد.
واحدهای اقامتی روی چرخ:
در ایران کمتر دیده می شود و اصولا هتل های سیاری هستند که مبنای آن براساس تحرک و جابجایی نهاده شده است و توسط تریلی های عظیمی در فصول مختلف و در مکان های مناسب جابجا می گردد و اصطلاحا به این نوع هتل ها به جهت متحرک بودن آنها هتل های سیار و یا واحدهای اقامتی روی چرخ می گویند.
واحدهای اقامتی دریایی
و یا کشتی های دریایی که مخصوص تفریح ساخته شده دارای امکانات تفریحی مدرن و پیشرفته است و در بنادر معمولا لنگر انداخته مدت مدیدی را در دریا سپری می نمایند.
واحدهای اقامتی فضایی:
که در حال حاضر در مرحله طراحی بوده ،اهداف بلند پروازانه برای مسافرت به فضا و اقامت در ماوراء کره خاکی را در دستور کار دارند.
رسورت هتل ها:
معمولا در کنار جاده های ورزشی و یا کوهستان ها و
آب معدنی ها ساخته شده ،کاربردی تفریحی،ورزشی
و درمانی دارد.
ز
به نقل از عصر ایران، از آنجا که قریب به اتفاق مسافران نوروزی خارج از کشور ، ایام سفر را در هتل ها می گذرانند، داشتن اطلاعات از نوع هتل ها می تواند برایشان بسیار مفید باشد.
ز