رزرو هتل

رزرو هتل

هتل یار رزرو هتل های مشهد تهران تبریز گیلان مازندران رشت هتل های گروه آریا رزرو هتل آپارتمان در اصفهان شیراز یزد کیش با تخفیف های کوتاه مدت رزرو هتل
رزرو هتل

رزرو هتل

هتل یار رزرو هتل های مشهد تهران تبریز گیلان مازندران رشت هتل های گروه آریا رزرو هتل آپارتمان در اصفهان شیراز یزد کیش با تخفیف های کوتاه مدت رزرو هتل

رزرو آنلاین در هتل ها ، آنچه به شما گفته نشده است ؟؟!

چندی است که از سوی برخی شرکت ها پیشنهاداتی همچون اتصال سامانه سامانه رزرواسیون هتل به سامانه رزرو آنلاین تحت سایت و... ارائه میشود . در یک نگاه گذرا وجود چنین امکانی برای هتل میتواند حجم فروش شما را بسیار افزایش دهد همچنین برای فروش دیگر ساعتی مشخصی وجود نخواهد داشت چرا که سامانه آنلاین 24 ساعت باز است همچنین از میزان مصرف منابع داخلی از جمله نیروی انسانی کاسته میشود لذا هزینه های سربار اتاق کاهش میباید خلاصه در یک کلام همه چیز عالی است .

اما اجازه دهید کمی عمیق تر به این مسئله بپردازیم . اگر در همین ابتدای کار به شما بگویم که با شرایط فعلی و نرم افزار های موجود در بازار وجود چنین امکانی در بیشتر مواقع تنها به ضرر هتل شما خواهد بود و یا اگر به شما بگویم با اجرای این سیستم البته تاکید میکنم با نرم افزار های متداول در هتل های ایران نه تنها هتل شما فرصت فروش بیشتر بدست نمی یاورد بلکه دچار ضرر هنگفتی هم میشود چه فکری میکنید ؟

اجازه دهید موضوع را از منظر دیگری نگاه کنیم

همه میدانیم نرم افزار موجود در بازار ایران امکان چینش هوشمند اتاق ها بر اساس میهمانان وارد شده به هتل را ندارند . در برخی از نرم افزار ها دیده ام گزینه امکان رزرو هوشمند فعال است اما در کمال شگفتی زمان استفاده متوجه میشوید منظور از امکان چینش رزرو هوشمند آن است که شخص A یک شب در اتاق 214 باشد و یک شب در اتاق 612 ؟؟! یعنی چینش هوشمند چینشی انجام نمیدهد بلکه میهمانان را برا اساس اتاق خالی در رک رزرو جایگذاری میکند ؟ اما معنای چینش هوشمند چیست ؟

برای مشخص شدن معنای چینش هوشمند اجازه دهید یک مثال بزنیم . فرض کنید هتل شما دارای 2 اتاق است خانم وکیلی و برادران زرین دست میخواهند این دو اتاق را برای تاریخ پانزدهم شهریور ماه هر کدام به مدت 3 شب رزرو نمایند همچنین فرض نمایید این هتل دو اتاقه شما یک اتاق دبل (تخت بهم چسبیده) و یک اتاق توئین (تخت جدا از هم) دارد بسیار خوب خانم وکیلی صبح تماس میگیرند و درخواست رزرو میکنند به صورت معمول خانم وکیلی در اتاق توئین جای داده میشوند پس از آن برادران زرین دست تماس میگیرند و درخواست اتاق مینمایند شما اتاق توئین ندارید که به ان ها اختصاص دهید چرا پیش تر اتاق توئین به خانم وکیلی اختصاص داده شده است . چه میکنید ؟ پاسخ منطقی به این پرش آن است که بسیار خوب اتاق خانم وکیلی را تغییر داده و به اتاق دبل منتقل میکنیم تا اتاق توئین ما آزاد شود ! اما نکته مهم این است که نرم افزار به صورت هوشمند این کار را برای شما انجام نمیدهد و شما باید به صورت دستی این کار را انجام دهید ! فاجعه زمانی بیشتر عیان میشود که این مثال را توسعه دهیم به یک هتل 100 اتاقه در فصل شلوغ .

یکی از وظایف مهم و بسیار تاثیر گزار مدیر رزرواسیون چینش اتاق های هتل بر اساس درخواست های رسیده است

این امر آنقدر مهم است که با یک چینش درست مدیر رزرواسیون میتواند معادل چندین برابر حقوق ماهیانه خود به هتل سود برساند به عنوان مثال راهنماهایی که با گروه های گردشگری به هتل میایند یک نفرند براحتی میشود اتاق آن ها را از توئین به دبل و یا بر عکس تغییر داد تا جای کافی برای سایر گروه ها (بر اساس درخواستشان) باز شود . افرادی که در قسمت فروش و یا رزرواسیون هتل هایی که ضریب اشغال بالا دارند اللخصوص در فصل های کار کرده اند بخوبی درک میکنند که این موضوع به چه میزان مهم است . در برخی از مواقع تنها با جابجا نمودن یک اتاق میتواند یک گروه 20 اتاقه را پذیرش نمود حال حساب نمایید که درآمدی با همین جابجایی کوچک نصب هتل میشود .

از روی دیگر فروش آنلاین بر اساس API خودکار موجی کاهش کنترل بر فروش نوع اتاق میگردد اگر شما در واحد رزرواسیون کار کرده باشید میدانید کنترل موجودی اتاق ها در فصل های شلوغ به چه میزان اهمیت دارد فرض کنید آژانس X از شما درخواست 15 اتاق داشته است و شما هم شفاهی به وی تایید داده اید و منتظر واریز وجه از طرف ایشان هستید تا برگه ورود به هتل را صادر نمایید در همان حال از سایت به صورت انلاین و خودکار 4 اتاق خریداری میشود . حال دیگر جای کافی برای پذیر 15 اتاق را نخواهید داشت ! در حقیقت شما درآمد 15 اتاق را از دست داده اید تا 4 اتاق آنهم به صورت نا خواسته بدست بیاورید بدین ترتیب شما هیچ وقت نمیتوانید موجودی اتاق های خود را به نحوی کنترل نمایید تا سود هتل را حداکثر نمایید. ممکن است به شما گفته شود در نرم افزار ما شما پنل دارید و میتوانید برای موجودی اتاق های خود و یا فروش خود سهمیه تعریف نمایید ! خوب این کار در زمان پیک کاری امری بیهوده است چرا که شما باید یک نیرو اختصاص دهید تا دائما موجود اتاق ها را در سامانه تغییر دهد .

شخصا قصد ندارم تا مطالب بلند و یا طولانی را ندارم شخصا عقیده دارم یم مطلب میباید کوتاه و موثر باشد . حال اجازه دهید تمامی موارد بالا را جمع بندی کنیم :

محسنات رزرواسیون آنلاین متصل به سیستم رزرو هتل

  • کاهش منابع مصرفی نیروی انسانی
  • کاهش هزینه سربار هر اتاق
  • افزایش سود حاصل از فروش هر اتاق
  • در دسترس بودن در تمامی ساعات شبانه روز

مضرات رزرواسیون آنلاین متصل به سیستم رزرو هتل

  • کاهش کنترل بر موجودی اتاق ها
  • کاهش کنترل بر میهمانان هتل از نظر گروه میهمانان
  • کاهش سود آوری در فصل های شلوغ
  • عدم امکان چینش و عدم امکان افزایش ضریب اشغال
  • در برخی مواقع ایجاد ضرر های هنگفت

نتیجه گیری :

به عنوان یک مدیر و یا اصولا هر شخص با هر مسئولیتی که در هر سازمانی کار میکنیم یکی از عمده اهداف ما میباید افزایش سود صاحبان سهام باشد اگر این سودآوری محقق نشود ما هم کاری نخواهیم داشت که از آن لذت ببریم و یا بدان افتخار نماییم راه اندازه سیستم رزرواسیون انلاین بدین گونه که متصل به برنامه هتل باشد میتواند برای هر هتلی بسیار خطرناک بوده و عواقب بدی بدنبال داشته باشد شاید استفاده از این سیستم برای هتل هایی که بیش از 150 اتاق داشته باشند و هر فصل های شلوغ هم بسر نبرند مناسب بنماید .

تمام مطلب بالا نظر شخصی بنده است از دوستان تمنا دارم درصورتی که مخالفتی با مطلب دارند در قسمت نظرات درج بفرمایند تا دیگران هم استفاده کنند

ش

اطلاعات مختلف درباره انواع هتل ها از نظر مکان، تعداد اتاق، مدت اقامت، نوع میهمان و ...


هُتِل نوعی مکان مسکونی اجاره‌ای است که معمولا برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می‌شود. هتل ها از امکانات اقامتی و گردشگری شهرها به حساب می‌آیند و بیشتر مورد استفاده مسافران و گردشگران قرار می‌گیرند. هتل ها دارای تعداد زیادی اتاق هستند که گاه به چند صد اتاق می‌رسد. علاوه بر اتاق ها و سوئیت های اقامتی، هتل ها دارای امکانات جنبی گوناگونی هستند. رستوران، استخر شنا، کافی شاپ و سالن اجتماعات نمونه‌هایی از امکانات هتل ها هستند.

معمولا مشتریان هتل در اتاقها و سوئیت هایی که دارای تخت خواب، توالت و حمام مجزا هستند ساکن می‌شوند. اتاقهای یک تخته و دوتخته مشتریان بیشتری دارند.

هتل hotel از واژه  فرانسوی hôtel گرفته شده است که خود برگرفته از hôte به معنای مهمان است. hôtel در فرانسه اشاره به ساختمانی می‌کند که بازدید کننده زیادی داشته باشد. اما با ورود این واژه به زبان انگلیسی و سپس گسترش آن به سایر زبانها، معنای کاربردی هتل دگرگون شده و امروزه به نوع خاصی از مکانهای اقامتی برای مسافران اطلاق می‌شود.

 

 هتل ها را می توان با توجه به عوامل زیر طبقه بندی نمود :

1- از نظر مکان

الف ) هتلهای مرکز شهر  Down Town Hotel

ب ) هتلهای حومه شهر  Suburban  Hotel

ج ) هتلهای تفریحی      Resort Hotel

د ) هتلهای فرودگاهی    Air port Hotel

هـ ) متل ها                M otel’s

 2- از نظر تعداد اتاق

الف) هتلهای کوچک (تا 25 اتاق )

ب ) هتلهای متوسط ( از 25 اتاق الی 100 اتاق )

ج ) هتلهای بزرگ ( از 100 اتاق الی 300 اتاق )

د ) هتلهای خیلی بزرگ (از 300 اتاق به بالا ) G rand Hotel

 3- از نظر نوع برنامه سرویس دهی

الف ) هتل با طرح آمریکایی  American Plan

ب ) هتل با طرح اروپایی  E uropean Plan

ج ) هتل با طرح کنتیننتال    Continental Plan

د ) هتل با طرح تعدیل شده و تغییر یافته آمریکایی  M  odified American Plan

 4- از نظر نوع میهمان

الف) هتل با میهمان فامیلی و خانوادگی   Family Guest Hotel

ب) هتل با میهمان تجاری  Commercial Guest Hotel

ج ) هتل با میهمان گروهی  Group Guest Hotel

د) هتل با میهمان درمانی (هتل درمانی)  Clinical Guest Hotel

 5- از نظر مدت اقامت

الف) هتل ترانزیت  Transidential  Hotel

ب ) هتل پانسیون   Residential  Hotel

ج) هتل نیمه پانسیون   Semi Residential  Hotel

 6- از نظر امکانات موجود

الف) هتل اقتصادی با سرویس محدود  Economy  Limited Service Hotel

ب ) هتل نیمه اقتصادی Semi Economy Hotel

ج ) هتل تمام سوئیت  All suite

د ) هتل درجه یک  First Class Hotel

هـ ) هتل مجلل  Luxary  Hotel

هتل داخل شهر[1] :

این نوع هتل ها در مرکز شهر و یا با فاصله کمی از مراکز تجاری و اداری و تفریحی واقع شده است . قیمت این گونه هتلها بدلیل واقع بودن آنها در مرکز شهر بالا ست و بیشتر مورد استفاده بازرگانان قرار می گیرند .

 هتل حومه شهر [2] :

این نوع هتلها در حومه شهر ها و در محلی آرام و ساکت واقع شده و قیمت آنها نیز نسبتاً ارزانتر می باشد . این هتل ها برای مسافران با بودجه کم و همچنین سازمانهایی که می خواهند سمینار ، کنفرانس و برنامه های آموزشی داشته باشند و نیاز به مکانی ارام دارند بسیار مناسب است .

 هتل های تفریحی یا ری زورت هتل

این هتلها در کنار دریا یا در مناطق خوش آب و هوا و کوهستانی و یا نزدیک چشمه های آب معدنی قرار دارند و بیشتر محل اسکان کسانی هستند که برای گردش و گذراندن تعطیلات مسافرت می کنند .

هتل های تفریحی معمولا دارای حداقل امکانات مورد نیاز می باشند و بیشتر از طرح امریکایی پیروی میکنند . ( اتاق با سه وعده غذا، صبحانه ، نهار و شام )

 هتلهای فرودگاهی

هانطوریکه از نام این هتلها تشخیص است در مجاورت فرودگاهها قرار دارند . وبیشتر مورد استفاده مسافران ترانزیت می باشند زیرا اکثر این مسافران با دقت بسیار کمی که دارند امکان استفاده از هتل های داخل شهر برایشان میسر نیست . قیمت ها در اینجا فقط برای اتاق می باشد  ( طرح اروپایی )

 متل[3] :

اینها در خارج از شهر و کنار بزرگراه ها قرار دارند وبیشتر مورد استفاده مسافرانی هستند که با وسیله مسافرت می کنند . قیمت درنظر گرفته شده فقط برای اتاق می باشد . متل ها معمولا دارای رستوران ، سوپر مارکت و ساندویچ فروشی نیز می باشند  وسرویس آنها شباهت زیادی به سرویس هتلها دارد .

متلها دارای پمپ بنزین و فضای سبز مناسب با وسایل تفریحی محدود نیز هستند .

 مسافرخانه ها [4]

کوچک و دارای امکانات اقامتی مختصر از جمله آشپزخانه کوچک و مشترک هستند . مسافرخانه ها شکل ابتدایی هتل های مدرن هستند و ممکن است در داخل و یا هر جای دیگر بیرون از شهر قرار گیرند .

 2ـ طبقه بندی بر اساس تعداد اتاقها :

در اینجا ظرفیت هتل ها  با توجه به تعداد اتاقها ، شاخص اندازه گیری قرار گرفته و معمولا هتلهای با 25 اتاق یا کمتر را کوچک ، از

 100ـ 25 اتاق را متوسط ، 300 ـ 101 اتاق را بزرگ و هتلهای بیشتر از 300 اتاق را خیلی بزرگ می نامند که امروز از نوع آخر بسیار دیده می شود .

 3ـ طبقه بندی بر اساس نوع طرح یا برنامه [5]

طرح امریکایی[6] : قیمت در این طرح شامل اتاق و سه وعده غذا می باشد

طرح اروپایی : قیمت فقط شامل اتاق است و هزینه غذا باید جداگانه پرداخت شود

طرح متعادل یا بین المللی[7] : قیمت شامل اتاق و صبحانه است

طرح تعدیل یافته امریکایی[8] : قیمت شامل اتاق و دو عده غذا می باشد .

 4- طبقه بندی بر اساس نوع مهمان :

اغلب در بیان و محاوره از اصطلاحاتی مانند هتل های تجاری ، خانوادگی و یا هتل مخصوص گروهها استفاده می شود ، این نوع طبقه بندی به بستگی به نوع مهمان دارد.

- هتل های تجاری[9] : بیشتر به بازرگانان سرویس داده و از طرح اروپایی پیروی می کنند .

هتل های خانوادگی[10]: بیشتر در شهرهای توریستی و تفریحی واقع شده و از طرح امریکایی تبعیت می کنند .

- هتل های گروها[11]: بیشتر مورد استفاده شرکت کنندگان در سمینارهای بزرگ کنفرانس ها ، گروها و نورها می باشند و از طرح آمریکایی الگو می گیرند .

هتل کلینیک[12]: طرح سازمان و نوع امکانات موجود در این هتل ها به صورتی است که بیشتر توسط بیماران و معلولین مورد استفاده قرار می گیرد .

5- طبقه بندی بر اساس مدت اقامت   LENGTH   OF STAY

در این طبقه بندی ، هتل ها به سه دسته تقسیم می شوند .

-هتل های ترانزیت[13] : مهمانان معمولاً برای یک روز و گاهی اوقات حتی کمتر از یک روز در این گونه هتل ها اقامت می گزینند (مانند هتل های اطراف فرودگاه )

 - پانسیون[14] : میهمانان با عقد قرار داد اجاره حداقل به مدت یک ماه در آنجا اقامت می کنند .

- نیمه پاسیون[15] : دارای هر دو خصوصیات ذکر شده بالاست و مهمانان می توانند بر حسب نیاز مدت اقامت خود را تعیین کنند .

6- طبقه بندی براساس امکانات ارائه شده  Feasibility & Servicing

امکانات موجود یک هتل می تواند مهمترین ملاک برای طبقه بندی هتل باشد ، برخی از کشورها از سیستم ستاره استفاده می کنند. مثلاً یک هتل پنج ستاره باید دارای امکاناتی مانند اتاق های مفروش با حمام، دستشوئی، آب گرم و سرد، تهویه مرکزی، کانال موسیقی ، کلوپ ورزشی، استخر شنا، امکانات و وسائل ورزشی، مراکز تجاری، رستورانهای مختلف همراه با سالن پذیرایی و نوشیدنی ها و آبمیوه ها و کافی شاپ ، رستوران مخصوص و غیره باشد .

اینها فقط تعدادی از معیارهای لازم به منظور کسب ستاره هستند و هر چه امکانات هتل کمتر باشد تعداد ستاره ها نیز کمتر می شود که ممکن است به دلایل زیاد از جمله هزینه بالا و نوع فعالیت هتل باشد .

 هتل ها را براساس امکانات ارائه شده می توان به طریق زیر نیز طبقه بندی کرد .

- هتل های اقتصادی یا با سرویس محدود[16]: این نوع هتل ها دارای حداقل امکانات اقامتی و بهداشتی مورد نیاز بوده وقیمت اتاق ها حدودا 45% از هتل های درجه یک  کمتر می باشد . این هتل ها اتاق را بدون ارائه سرویس غذا و نوشابه می فروشند و برای صرفه جویی دارای پرسنل کمتری بوده و از بل بوی و دربان استفاده نمی کنند .

- هتل های نیمه اقتصادی[17] : ترکیبی از بافت هتل های فول سرویس و هتل های اقتصادی توام با صرفه جویی در هزینه ها بوده و دارای سالن های غذا خوری ، ظاهری زیبا و سرویس و امکاناتی مناسب هستند . گرانترین اتاق های این نوع هتل ها دارای چشم اندازی زیبا و در مکانی راحت و آرام قرار دارند. 

-تمام سوئیت[18]:در اینجا تمامی اتاق ها از نوع سوئیت می باشند که اتاق سوئیت بعداً شرح داده می شود .

- هتل های درجه یک[19]: هتل های تقریبا لوکس با پرسنل کار آزموده و امکانات بسیار خوب برای صرف غذا و نوشابه می باشند . این هتل ها معمولا دارای سوئیت های لوکس ، دو یا سه رستوران و یک سالن پذیرایی با  نوشیدنی و آبمیوه می باشند .

- هتل های مجلل[20]: هتل های لوکس یا دو لوکس نامیده می شوند و دارای بهترین استاندارد در کارائی ، سرویس غذا و نوشابه و راحتی مهمانان می باشند .

ز

کار متصدی پذیرش هتل چیست و چه شخصیتی مناسب این شغل است؟

اگر شما از ارتباط با دیگران و کمک به آنها لذت می برید و به محیط هتل علاقه دارید، این شغل مناسب شماست.
 

متصدی پذیرش هتل کیست؟ کار متصدی پذیرش هتل چیست؟

متصدی پذیرش هتل ( فرانت آفیس ) فردی است که با انواع واحدهای اقامتی اعم از هتل ها و متل ها و…و امکانات آنها آشنایی داشته و مهارت خوبی در جلب میهمانان، پذیرش و ارائه خدمات مطابق با خواسته آنها دارد. کار متصدی پذیرش هتل متنوع است: او به مهمانان خوش آمد گفته، وضعیت رزرو اتاق ها را مدیریت و به درخواست های مهمانان در طول اقامت پاسخ می دهد. کلیه کارهای مربوط به اطلاع رسانی، رزرواسیون، پذیرش و خروج میهمانان بر عهده پذیرش گر هتل می باشد. در واقع بخش پذیرش، قلب یک هتل محسوب می شود، زیرا اولین برخورد میهمان با پرسنل هتل در این بخش صورت می گیرد.
 
متصدی پذیرش هتل باید در همه حال رفتاری مودبانه و صمیمی، آرامش و صبر داشته باشد (حتی در شرایط بحرانی). او باید به همه جزئیات توجه کند. متصدی پذیرش هتل باید از روابط عمومی خوبی برخوردار بوده و تاحدی با روانشناسی افراد، لهجه ها و فرهنگ های مختلف آشنایی داشته باشد. او باید از اصول فروشندگی و جذب مشتری به میزان لازم در کار خود استفاده کند. همچنین با شناختی کاملی که از وظایف سایر کارکنان هتل دارد، در رسیدگی به خواسته ها، پیشنهادات و شکایات احتمالی میهمانان، سرعت عمل لازم  را به کار گیرد.
 
پذیرش گر هتل باید با نحوه بررسی درستی و اعتبار انواع کارت های شناسایی اعم از کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه و…میهمانان آشنا باشد. همچنین باید انواع روش های رزرواسیون را شناخته و مراحل مختلف هر کدام را در هنگام نیاز به خوبی انجام دهد.
 
یکی دیگر از کارهای مهم متصدی پذیرش هتل، اطلاع رسانی به میهمانان می باشد. او باید به کلیه منابع اطلاعاتی شهر خود دسترسی داشته و تا حد زیادی نیز خودش آنها را بداند. پذیرش گر هتل باید بتواند هر نوع اطلاعاتی را که میهمان هتل می خواهد، در اختیارش قرار دهد.
 

ساعت کار متصدی پذیرش هتل

پذیرش گر هتل به صورت شیفتی کار می کند. در هتل های بزرگ معمولا سه شیفت ۸ ساعته و در هتل های کوچک و مهمانپذیرها دو شیفت کاری وجود دارد.   

 

وظایف متصدی پذیرش هتل

  • خوشامدگویی به میهمانان در بدو ورود توام با احترام و ادب فراوان

  • انجام کارهای مربوط به رزرو اتاق برای مشتریان از طریق تلفن، ایمیل، فکس، نامه و یا حضوری

  • انجام کلیه کارهای لازم در هنگام ورود و خروج مهمانان از جمله گرفتن مدارک شناسایی معتبر از میهمان و بررسی صحت و اعتبار آنها، ارائه فرم مشخصات به میهمان و کمک به او در پرکردن آن، گرفتن و دادن کلید اتاق ها به میهمانان و …

  • توضیح کامل در مورد انواع اتاق های و امکانات هتل به میهمان و کمک به او در انتخاب اتاق مناسب و دادن کلید به او

  • گرفتن و دادن پیغام به میهمانان

  • پاسخگویی به درخواست های مختلف مهمانان ( از جمله رزرو بلیط تئاتر یا نگهداری اقلام با ارزش)

  • پاسخگویی به سوالات مهمانان و دادن اطلاعات مورد نیاز به آنها

  • بررسی و رسیدگی به پیشنهادات، مشکلات و شکایات میهمانان

  • آماده کردن صورت حساب ها و تحویل پرداخت های مهمانان در هنگام ترک هتل

  • همکاری با سایر کارکنان هتل برای ارائه خدمات بهتر به میهمانان

در اغلب هتل ها برای رزرو کردن و نگهداری جزئیات اطلاعات هتل از سیستم های کامپیوتری استفاده می کنند. در هتل های بزرگ معمولا چند پذیرش گر در محل پذیرش هتل کار می کنند و هر کدام مسئول بخشی از کار هستند، مثلا فردی مسئول بررسی انواع رزرو های انجام شده و هماهنگی آنها می باشد. اما در هتل های کوچک کار متصدی پذیرش هتل بیشتر بوده و کلیه کارهای بخش پذیرش و گاهی کار راهنمایی مسافران به اتاق هایشان بر عهده متصدی پذیرش می باشد.

 

شخصیت شناسی متصدی پذیرش هتل

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
 
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.
 

شخصیت شناسی متصدی پذیرش هتل بر اساس تست MBTI

ESFP این تیپ شخصیتی دوست دارد با مردم در ارتباط باشد. او به مسافرت و کار در این حوزه علاقه دارد. این تیپ شخصیتی به حرف های مشتریان به دقت توجه کرده و حداکثر تلاش خود را برای رفع خواسته های آنها انجام می دهد.
ز

شرح وظایف کارکنان هتل


فروش و رزرواسیون: مسئول ثبت کردن، تایید و لغو کردن رزرو مهمان می باشد. مسئولیت فروش خدمات و محصولات هتل را دارد.

 

امور اداری و خزانه: مدیریت واحد منابع انسانی، تحویل محتویات صندوق از واحدهای مختلف هتل و انجام امور بانکی.

 

خانه دار: مسئولیت تمیز کردن و مرتب کردن همه جانبه ی تخت مهمان، فضای داخلی اتاق مهمان، سرویس بهداشتی اتاق . همچنین فضاهای عمومی واحد اقامتی را دارا می باشد.

 

انباردار: مسئول کنترل موجودی، ثبت موجودی اقلام، انبارگردانی و توانایی انبارکردن، شناسایی و مکان یابی اقلام، توانایی صدور و ارسال، جابجایی مواد و حفاظت از انبار می باشد.

 

انتظامات: مسئول ایجاد و حفظ امنیت و ایمنی مهمانان و کارمندان می باشند.

 

آشپز درجه دو: مسئول ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺳﺎﺯﯼ ، ﺍﺩﻭﯾﻪ ﺯﺩﻥ ﻭ ﭘﺨﺘﻦ ﺳﻮﭘﻬﺎ، ﮔﻮﺷﺘﻬﺎ ،ﺳﺒﺰﯾﺠﺎﺕ ، ﺩﺳﺮﻫﺎ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻏﺬﺍﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺮﻭ ﺑﻪ ﻣﻬﻤﺎنان و کارمندان ﺩﺭ رستوران می باشد.

 

آشپز درجه سه: مسئول ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺍﺩﻭﯾﻪ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﺳﺮد و گرم ﺑﺮﺍﯼ ﺻﺮﻑ ﺩﺭ رستوران می باشد.

هاوسمن و بلمن: مسئول نظافت و نگهداری از محیط های عمومی هتل و راهروها. مسئول سرویسدهی به مهمانان و برآوردن نیازهای آنان طی اقامتشان مانند حمل چمدانهایشان و رساندن نامه ها و پیغامهایشان می باشند.

 

پذیرشگر: مسئولیت پذیرش و رسیدگی به خواسته های میهمان و ایجاد ارتباط بین بخش های مختلف هتل را دارند.

 

حسابدار ( هزینه و درآمد): مسئولثبت کلیه اسناد مالی، حقوق و دستمزد

 

خدمات ( ظرفشویی و نظافتچی): مسئول تمیز کردن ظروف و دیگر ایتمهای مصرفی رستوران در ماشین ظرفشویی ،خشک کردن آنها و تمیز کردن کلیه تجهیزات آشپزخانه میباشد.

سرپرست تالار: سرپرستی و مدیریت ضیافتها شامل برنامه ریزی، چیدمان تالار ها و پذیرایی از مهمانان و مدعوین را بر عهده دارد.

 

سرپرست تدارکات: مسئول خرید و تامین کلیه مایحتاج روزانه تمامی واحدهای فعال در هتل میباشد.

 

سرپرست تشریفات: ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨگ ﺳﺎﺯﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﺳﺮﻭﯾﺲ ﺗﺸﺮﯾﻔﺎﺕ و فراهم آوردن تمامی نیازها و درخواستهای مهمانان برای مراسم و جشنها

سرپرست خانه داری: حصول اطمینان از تمیزی و مرتب بودن اتاقها، لابی ، لاندری و دیگر قسمتهای هتل که به وسیله ی تمامی کارمندان خانه داری تمیز و مرتب می گردد.

 

سرپرست رستوران: سرپرستی تمامی فرآیندها و فعالیتهای مربوط به رستوران و واحد اغذیه نوشابه و حصول اطمینان از رضایت مهمانان در دریافت سرویسی بی عیب و نقص

 

سرپرست کیفیت: ایشان مسئولیت نظارت و کنترل بر تمامی استانداردهای مصوب در هتل را به عهده دارند.

 

کافی من: مسئول آماده سازی تمامی ایتمهای کافی شاپ ، توانایی سرو آنها به مهمانان در کافی شاپ ، و نیز تمیز و مرتب نگه داشتن محیط کافی شاپ می باشند.

 

سرپرست کلوپ ورزشی: مسئول آموزش دادن و کنترل حرکات ورزشی افرادی که به مجموعه ورزرشی هتل می آیند، میباشد.  ایشان باید توانایی تعمیر و کار کردن با وسایل ورزشی و نیز تمیز نگه داشتن مجموعه ورزشی را داشته باشند.

 

صندوقدار: جمع آوری وجوه نقد و پست کردن شارژهای مهمانان به حساب اتاقشان و رسیدگی به چک اوت مهمانان و فولیوی پرداختی. بستن و تحویل حساب شیفت خود به مسئول مالی هتل نیز جزء وظایف ایشان می باشد.

 

 

کارمند لاندری: استفاده از ماشین های موجود در خشکشویی برای تمیز کردن هر نوع پارچه های حوله ای که از اتاق ها و رستوران ها به خشکشویی آورده می شود .

 

کمک حسابدار: انجام ثبت های روزانه، بایگانی و کنترل فرم ها.

 

مسئول لاندری: نظارت و هماهنگی میان تمامی همکاران در واحد خانه داری، لاندری و سایر واحد ها جهت تحویل بموقع و با کیفیت کلیه منسوجات مصرفی در هتل.

 

میزبان: مدیریت میزهای رستوران، گرفتن رزرو، حصول اطمینان از رضایت مهمانان در واحد های اغذیه و نوشابه و همچنین هماهنگی میان همکاران در واحد اغذیه نوشابه و سایر واحد از وضایف یک میزبان بشمار میرود.

 

مهماندار:مسئول آماده سازی سالن رستوران و وسایل موجود در آن، گرفتن سفارش و پذیرایی از مهمانان طی حضورشان در رستوران می باشند.

 

کمک مهماندار: مسئول تمیز نگه داشتن محیط رستوران و کمک به مهماندار می باشند تا ﺩﺭ ﺭﻭﻧﺪ ﺳﺮﻭﯾﺲ ﺩﻫﯽ ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻥ ﺗﺴﻬﯿلاتی ایجاد شود.

ز

درآمد 500 میلیارد دلاری هتلداری جهانی

بررسی‌های یک سایت فعال در صنعت هتلداری از درآمد جهانی 500 میلیارد دلاری این صنعت حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بررسی‌های کارشناسان سایت «ورلد هتلیر» به عنوان یکی از سایت‌های معتبر در حوزه صنعت هتلداری از درآمد جهانی 500 میلیارد دلاری این صنعت پولساز و اشتغالزا حکایت دارد.

به گزارش میدل ایست آنلاین، براساس این گزارش حدود 30 درصد این درآمد عاید صنعت هتلداری آمریکا و بویژه هتل‌های زنجیره‌ای آن می‌شود که در این میان هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون با 540 شعبه در 80 کشور جهان حدود 11 درصد از کل درآمد جهانی این صنعت را به خود اختصاص داده‌اند.

از سوی دیگر در بین کشورهای منطقه خاورمیانه، هتل‌های شهر مقدس مکه در عربستان در سال 2013 حدود 17 میلیارد دلار از محل اقامت زائران حج و سفر عمره درآمد داشته‌اند. این میزان درآمد هتل‌های مکه از رشد 10 درصدی نسبت به سال 2012 حکایت دارد. در همین حال پیش‌بینی می‌شود با پایان پروژه‌ توسعه‌ مسجدالحرام که در قالب آن گنجایش پذیرایی مکه از رقم فعلی به 10 میلیون زائر خواهد رسید، درآمدهای این شهر از محل صنعت هتلداری رشد چشمگیری یابد.

قطر نیز که خود را برای میزبانی از یک میلیون گردشگر در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال در سال 2022 آماده می‌کند، با کسب درآمد 2 میلیارد دلاری از صنعت هتلداری در سال 2013 مقصد گردشگری پیشرو در این زمینه محسوب می‌شود. در این راستا دولت قطر قصد دارد تا ظرفیت فعلی هتل‌های این کشور را که حدود 10 هزار اتاق است، به رقم 55 هزار اتاق برسانند و در این راه روی جذب سرمایه‌گذاری خارجی حساب ویژه‌ای باز کرده‌ است.

صنعت هتلداری به عنوان یکی از ارکان صنعت گردشگری از دهه‌ها قبل از صنایع پولساز و درآمدزا به شمار رفته و کشورهایی که به اهمیت صنعت گردشگری پی برده‌اند، توجه ویژه ای را نیز به توسعه صنعت هتلداری دارند. در حال حاضر نیز حدود 260 میلیون نفر در جهان در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط از جمله صنعت هتلداری به کار اشتغال دارند.

ز