هتلداری به عنوان یکی از زیرساخت های مهم صنعت گردشگری شناخته می شود که در دهه های اخیر به یکی از صنایع درآمدزا تبدیل شده است. بر این اساس کشورهایی که اهمیت صنعت گردشگری را فهمیده اند، توجه ویژه یی به توسعه صنعت هتلداری دارند. درحال حاضر میلیون ها نفر در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن اشتغال دارند.
مهارتها و توانمندیها و تحصیلات مورد نیاز مدیر هتل به قرار زیر است
تعهد و مسئولیت پذیری
داشتن اعتماد به نفس
مهارت های کسب و کار
داشتن شناخت کافی از سلایق و نیازهای مشتریان
خلاقیت و نوآوری در استفاده از روش های جدید برای جذب مشتری
توانایی مدیریت کارکنان
مهارت ارتباطی عالی
دقت زیاد و توجه به جزئیات
داشتن نظم و ترتیب
توانایی حفظ آرامش در شرایط سخت کاری و توانایی حل سریع مشکلات
مهارت های خوب سازماندهی و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت
آشنایی با یک یا چند زبان خارجی به خصوص در هتل های بین المللی
آشنایی با کار بخش های مختلف هتل از جمله رستوران، کافی شاپ و …
اگر فردی بخواهد تنها سرمایه گذار هتل
باشد، عامل اصلی داشتن سرمایه کافی می باشد. البته برای کنترل و نظارت بر
عملکرد هتل، باید تا حدی با اصول کار مدیریت هتل و مباحث مالی آشنا باشد.
علاقه مندانی که می خواهند مدیر هتل شوند، چه آنهایی که سرمایه دارند و چه
آنهایی که ندارند و فقط پست مدیریت هتل را دارا می باشند، باید دانش و
مهارت های دیگری را داشته باشند تا بتوانند در این کار موفق شوند. آنها می
توانند پس از گذراندن سال اول متوسطه، وارد هنرستان شده و در رشته مدیریت
هتل داری تحصیل کنند. در صورت تمایل می توانند در دانشگاه در رشته مدیریت هتلداری تا مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند.
برای ورود به این شغل معمولا فرد علاقه مند باید کار خود را از پست های
پایین تر در هتل شروع کرده و با کسب تجربه لازم به مرور پیشرفت کرده و به
پست مدیر هتل برسد. البته گذراندن دوره های آموزشی تکمیلی نیز در روند
پیشرفت سریعتر این افراد بسیار موثر است.
مدیر هتل می تواند در هتل ها، متل ها و سایر مراکز اقامتی استخدام شود. میزان وظایف و حجم کار او بستگی به اندازه هتل دارد. با داشتن تجربه و سرمایه می تواند به طور مستقل کار کرده و برای خود هتلی راه اندازی کند.
یکی از مسایل اصلی این شغل، تخصصی نبودن
آن در کشور و عدم استفاده از افراد متخصص برای مدیریت هتل است. در بسیاری
از هتل ها سرمایه گذار، خود مدیر هتل نیز می باشد و اغلب آنها نیز دانش و
تخصص لازم را ندارند.
در خصوص وضعیت بازار کار مدیر هتل اطلاعات
درستی در دسترس نمی باشد. بدیهی است رشد و توسعه صنعت جهانگردی در کشور به
رونق بازارکار شغل مدیریت هتل کمک شایانی می کند. هرچه ارتباط ایران با
کشورهای دیگر بهتر بوده و توریست بیشتری وارد کشور شود، به هتل ها و مدیران
بیشتری نیاز خواهد بود.
استرالیا - در بازه زمانی۵ سال گذشته میزان استخدام مدیران هتل رشد منفی۱۳.۶ درصدی داشته و روند کاهشی در آینده برای آن پیش بینی شده است.
در مورد میزان درآمد مدیران هتل در کشور
اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد. درآمد مدیر هتل با توجه به اندازه و درجه
هتل، محل هتل، میزان دانش، تجربه و تخصص مدیر هتل ارقام متفاوتی دارد.
آمریکا – مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، متوسط درآمد سالانه مدیریت هتل ۴۷.۲۰۰ دلار بوده است.
استرالیا – متوسط درآمد سالانه این شغل۴۸.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) است.
انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل برای کارآموزان و دستیاران مدیر هتل حدود ۲۹.۰۰۰ دلار، مدیران هتل های کوچک و مدیران بخشی هتل های بزرگ بین۳۰.۵۰۰ تا۵۳.۵۰۰ دلار و برای مدیران ارشد هتل های بزرگ۹۱.۵۰۰ دلار یا بیشتر می باشدمحیط هتل پر از استرس و فشار کاری است و کارمند هتل در همه حال بایستی لبخند بر لب داشته و نیازهای مهمان را به بهترین صورت برآورده نماید.
در
این موقعیت مدیر هتل بایستی به کارکنان مهارتهای کنترل احساسات منفی را
آموزش داده و مراقبت نماید که کارکنان فشار عصبی و عوامل منفی را در محیط
هتل از خود دور نمایند و با احساس سرزندگی و انرژی مثبت به کار مشغول شوند.
برای افزایش و تقویت احساس مثبت و کاهش احساسات منفی راه کارهایی وجود دارد که به برخی اشاره می شود:
تخلیه احساسات منفی بصورت سالم نظیر گریه کردن و فریاد زدن و یا خالی کردن خشم
مهمانی رفتن و دید و بازدید
دوش گرفتن
گردش و مسافرت
انجام کارهای هنری
برقراری ارتباط اجتماعی و درد دل کردن
ورزش
کمک به هم نوع
با این راه کارها می توان کارکنان را فعال و سرزنده و شاداب در محیط کار به فعالیت واداشت.
علاوه
بر اینها ارتباط دوستانه مدیر با کارکنان موجب می شود که عات احساسات منفی
ردیابی شود و برای کسب احساسات مثبت راه حل های مناسب اندیشیده شود.
راه حل هایی که منجر به سرزندگی و نشاط می شود و محیط هتل را برای مهمانان دلپذیر می نماید.
ش
یک پذیرشگر درهتل وظیفه دارد تا به میهمانان کمک نماید تا فرآیند رزرو خود در هتل به انجام برسانند. به پرسش های آنان پاسخ داده و نیاز های میهمانان هتل را در زمان اقامتشان برآورده نماید. انتظار میرود پذیرشگران دارای برخوردی دوستانه ، حرفه ای و پاسخ گو باشند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره آمار کل ایالات متحده آمریکا این شغل تا سال 2018 با رشد 14 درصدی روبرو خواهد شد . این امر فرصتی بینظیر برای افرادی که تمایل دارند تا به عنوان پذیرشگر در هتل ها مشغول به کار باشند را فراهم میاورد. در ادامه این مقاله گام هایی ساده اما مهم را برای شما ذکر میکنم که به عنوان یک پذیرشگر میباید طی نمایید.
1- شرح شغلی خود را مطالعه نموده و آن را درک کنید
انجام این شغل در هر هتل متفاوت میباشد. در هر هتل وظایف مشخصی وجود دارد که پذیرشگر موظف با انجام ان میباشد. این وظایف شامل رسیدگی به رزرو ها ، کنسلی های ارسالی و مدیریت پرداخت ها ، پاسخ به پرسش های میهمانان ، رساندن پیام مراجعه کنندگان به میهمانان مقیم ، مدیریت کارهای میز پذیرش و پاسخ گویی به تلفن ها میباشد اما ممکن است نحوه انجام کار و استاندارد های هر هتل بادیگری فرق نماید لذا در بدو استخدام مطمئن باشید که درک درستی از فرآیند های انجام کار و وظایف محوله دارید
2- آماده باشید تا در شیفت های مختلف کار کنید
کار به عنوان یک پذیشگر نیازمند ان است که اماده باشید تا در زمان های مختلف روز در پست خود حضور داشته باشید در بیشتر هتل ها شیف های کاری برای پذیرشگران به صورت چرخشی تنظیم شده است ممکن است شما در شیفت صبح مشغول بکار باشید و تا در شیفت سب کار نمایید لذا میباید دارای برنامه زمانی باز برای کار در این پست باشید
3- اطلاعات علمی خود را افزایش دهید
در ایالات متحده آمریکا حداقل مدرک تحصیلی برای احراز این شغل دیپلم متوسطه میباشد .همچنین گذراندن دوره های تخصصی به شما در گرفتن این شغل کمک شایانی مینماید.
4- تجربه کافی در دفتر و میز پذیرش را بدست آوردید
5- مهارت های خدمت رسانی به میهمانان را افزایش دهید
کار نمودن به عنوان منشی و یا کار در امکان کوچک در پست هایی که با مشتریان در ارتباط است مهارت های شما را بعنوان یک پذیرشگر افزایش میدهد
6- مهارت های خود را در کار با کامپیوتر و برنامه های هتلداری افزایش دهید
تعداد بسیار زیادی از هتل ها از برنامه های آنلاین برای رزرواسیون خود بهره میبرند و تقریبا تمامی هتل ها دارای نرم افزار هایی میباشند که برای انجام امور روزانه هتل از ان ها استفاده مینمایند. شما میباید سریعا نحوه استفاده از تمامی این برنامه ها را فراگیرید.
7- تمامی مهارت های خود را فهرست نمایید
اشتباه رایجی که بیشتر افراد درگیر آن هستند آن است که برای تمامی شغل هایی که متقاضی آن هستند یک رزومه واحد ارسال میکنند هیچ کس حوصله خواندن اطلاعات نامرتبط را ندارد ! یک رزومه از مهارت های خود در رابطه با شغل پذیرشگری تهیه نمایید و مهارت های مرتبط با این شغل را که دارا میباشید در آن ذکر نمایید.
ز
رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با اعلام این خبر گفت: بیشترکسانی که به کارپذیرش وسایرمشاغل مرتبط روی می آورند به این کارعلاقه خاصی ندارندذ بلکه مقتضیات جامعه مانند بیکاری ونبود شغل دلخواه عامل اصلی این گرایش 5 درصدی جوانان است
علی قانعی از برگزاری دوره آموزشی ویژه علاقمندان کار در هتل خبرداد و افزود: این دوره آموزشی شامل آموزش در رشته های پذیرش، تاسیسات، مدیریت داخلی و همچنین خدمات می باشد.
وی با اشاره به اهمیت بیمه برای هتلداران ادامه داد: متقاضیان کار در هتل پس از تایید یک دوره آزمایشی سه ماهه بیمه می شوند.
قانعی با تاکید بر رفتار صحیح پذیرشگران در هتل ها گفت: نظر سنجی ها از مسافران هتلهای استان، رضایتمندی از حسن رفتار پذیرشگران در هتل ها را نشان می دهد.
رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی میانگین حقوق پرداختی به پذیرشگران را 400هزار تومان عنوان کرد وافزود: این پرداختی مورد رضایت پذیرشگران هتل های استان به خصوص پذیرشگران شهرستانی مقیم مشهد نیست.