برنامهریزی برای جذب مسافر در فصول کاهش مسافر هتلها بایددر راس برنامههای بخش دولتی و خصوصی قرار گیرد .
این در حالی است که هر از گاهی با وضع قوانین جدید، مشکلاتی در این زمینه برای فعالان صنعت هتلداری بهوجود میآید.انتخاب هتلداران برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده یکی از نگرانیهایی است که بهتازگی بروز کرده است. در همین ارتباط فعالان صنعت هتلداری از استانهای مختلف طی روزهای گذشته به اظهارنظر در این باره پرداخته بودند.
محمد علی فرخ مهر، رئیس اتحادیه هتلداران تهران از انتخاب هتلداران برای پرداخت مالیات اظهار تعجب کرده و گفته بود: در شرایطی که هتلداران از 50 درصد معافیت مالیاتی برخوردارند، متأسفانه دولت صنف هتلداران را در ردههای نخست اولویت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده قرار داده است.
وی تاکید کرد: پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، به معنی افزایش 3 درصدی تمام اقلام و خدمات در هتلهاست چون همه هتلداران مجبورند، علاوه بر پرداخت هزینهها به دارایی، هزینههای جدید تحمیلشده را نیز بپردازند.
فرخمهر با بیان اینکه امسال درصد اشغال هتلها در سراسر کشور کاهش یافته است، ادامه داد: شرایط کنونی اقتصادی و تحمیل مالیات جدید، فعالیت هتلها را تحتتأثیر قرار میدهد و آنها قطعا در درازمدت با مشکلاتی مانند کاهش نیروی انسانی و فروش کم مواجه میشوند.
علی اصغر رضایت رئیس جامعه هتلداران اصفهان نیز به رسانهها گفت: دولت برای جایگزینی صنعت گردشگری بهجای نفت، عوارض و مالیاتهای مؤسسههای فعال در این صنعت را حذف کند. وی افزود: مسلم است که با اجرای لایحه هدفمند کردن یارانهها، مردم باید درآمدهای نفتی را فراموش کنند و با پرداخت مالیات و روشهای دیگر، به واقعی شدن قیمتها کمک کنند؛
اما فراموش نکنیم که صنعت گردشگری، درآمدزا و کمککننده به واقعی شدن قیمتهاست. وی ادامه داد: برای توسعه صنعت گردشگری و استفاده از مزیتهای اقتصادی و اشتغالزایی آن، راهی جز حمایت دولت از این صنعت وجود ندارد. رئیس جامعه هتلداران اردبیل نیز از عدمپرداخت این عوارض تا تعیین تکلیف نهایی خبر داده بود.
برنامهریزی هماهنگ و همزمان
اما نکته دیگر در صنعت هتلداری تغییر فصول و بهدنبال آن تغییر میزان جذب مسافر برای هتلهاست، امری که گاهی اوقات هتلداران را با تنگناهای اقتصادی مواجه میکند.این در حالی است که خسرو ایرانپور دبیر جامعه هتلداران ایران درباره لزوم برنامهریزی برای جذب مسافر در فصول کاهش سفر به همشهری گفت: میزان حضور گردشگر در فصول مختلف سال متغیر است.
البته در شهرهایی مثل تهران نیز به دلائل اقتصادی و ترانزیت بودن آن تقریبا همیشه درصد اشغال هتلها بالاست. وی در ادامه افزود: با برگزاری سمینارها، نمایشگاهها و تورهای مختلف در فصلهایی که تعداد گردشگران کاهش مییابد باید برای تقویت صنعت هتلداری اقدام شود.علی اصغر رضایت، رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان نیز با تأیید این نکته میافزاید: برنامهریزی باید بهصورت همزمان و هماهنگ صورت بگیرد.
این همکاری باید بین بخش خصوصی، اتحادیه هتلداران استانها و مسئولان سازمان میراث فرهنگی باشد. رضایت در ادامه خاطرنشان کرد: یکسری کارها بهعهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که تواناییاش را دارد. یکسری اقدامات دیگر هم بهعهده بخش خصوصی و هتلداران است.
جشنواره فصلی برای صنعت هتلداری
خسرو ایرانپور، دبیر جامعه هتلداران درباره بررسی وضعیت جذب گردشگر برای هتلها گفت: صنعت هتلداری در هر گوشه از جهان باید بهصورت جداگانه بررسی شود. ما نیز باید مردم را تشویق کنیم تا در همه فصول سال مسافرت کنند. این کار با ارائه مشوقهای مسافرتی ممکن میشود. البته برای گسترش این موضوع، رسانهها نیز باید فعالیت کنند.
وی خاطرنشان کرد: باید سفرهای دستهجمعی را تشویق کنیم. اگر سفر انبوهتر شود، قیمت تمام شده برای اسکان و حتی دیگر هزینهها پایین میآید. گردشگری مثل قطاری است که باید همه عوامل را کنار هم بچینیم تا به حرکت درآید.
علی اصغر رضایت رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان نیز درباره تعامل با بخشهای مختلف برای توسعه صنعت هتلداری گفت: همزمان با سفر رئیسجمهور به اصفهان، نشستی با مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور داشتیم و مسائل را مطرح کردیم. حالا باید ببینیم بخش دولتی چه اقداماتی انجام خواهد داد. او افزود: ما نمیخواهیم با بخش دولتی در تقابل باشیم.
با بررسی بیشتر وضعیت اوضاع هتلداری این نکته مشخص میشود که مسئولان باید برای توسعه بیشتر این صنعت نشستهای مختلفی را با فعالان و صاحبنظران این صنعت برگزار کنند تا از آسیبهایی که ناشی از رکود هتلداری است و منجر به بیکاری تعداد زیادی از شاغلان این صنعت خواهد شد، جلوگیری شود.
ز
برای بسیاری از گردشگران ، هیچ چیز به اندازه اقامت در یک هتل لوکس لذتبخش نیست ، این مساله در شهری همانند سنگاپور که همه چیز در آن لوکس به نظر می رسد کمی متفاوت است ، اینکه در میان این همه هتل لوکس و پرامکانات بتوان لقب بهترین را گرفت کمی سخت است ، اما این کاریست که هتل فولرتون بی سنگاپور انجام داده است. این هتل توانسته نظرات مثبت مسافران خود را جلب کند و در سایت تریپ ادوایزر بعنوان بهترین هتل سنگاپور لقب بگیرد. با هتل فولرتون بی سنگاپور بیشتر آشنا شوید.
هتل فولرتون بی (Fullerton Bay Hotel Singapore ) یک هتل لوکس و مدرن است که در منطقه مارینا بی (marina bay ) واقع شده است. این هتل دارای 100 اتاق می باشد که هر یک از آنها فضایی وسیع و روشن دارند ، اتاق ها چشم اندازی به سوی شهر و یا خلیج روبه روی هتل دارند. اتاق ها دارای پنجره های بزرگ از سقف تا کف هستند که موجب می شود نور طبیعی به میزان کافی به داخل اتاق وارد شود ، همچنین از امکانات اتاق ها می توان به دستگاه اسپرسو ساز و قهوه ساز ، مینی بار ، تلویزیون صفحه تخت با کانال های محلی ، پخش کننده DVD ، صندوق امانات ، دستگاه کنترل دمای اتاق ، تلفن با امکان تماس داخلی و خارجی ، راهنمای دیجیتالی شهر سنگاپور و اینترنت رایگان بی سیم و کابلی اشاره کرد. حمام اختصاصی هر اتاق نیز دارای یک تلویزیون LCD 19 اینچ و سشوار می باشد. میهمانان هتل می توانند بالش مورد نظر خود را به دلخواهشان از منوی بالش ها انتخاب کنند.
این هتل چهار غذاخوری دارد ، رستوران لندینگ پوینت انواع غذاهای آسیایی را سرو می کند ، لنترن غذاهای سبک و اسنک را برای عصرانه سرو می کند و موسیقی زنده نیز در این رستوران اجرا می شود. لا براسری که هم دارای فضای باز است هم فضای بسته چشم اندازی خارق العاده از مارینا بی در اختیار میهمانان قرار می دهد ، این رستوران انواع غذاهای فرانسوی را تهیه می کند.
هتل فولرتون بی یک استخر روباز و جکوزی در پشت بام هتل دارد و فضایی مناسب برای ریلکس کردن و دور بودن از شلوغی شهر برای میهمانانش فراهم می کند. همچنین مسافران هتل می توانند به صورت 24 ساعته از سالن ورزشی هتل استفاده کنند. یک فروشگاه نیز برای خرید هدیه و سوغاتی در هتل وجود دارد که کار بسیاری از مسافران را ساده کرده است. خدماتی نظیر نگهداری از کودک ، خشکشویی ، اتوکشی و ترنسفر فرودگاهی نیز به درخواست میهمانان هتل ارائه می شود که هزینه جداگانه ای دارند. از این هتل روزانه یکبار خدمات ترنسفر رایگان به مرکز خرید سنترپوینت و مرکز Sundec Convention and Exhibition صورت می گیرد.فولرتون بی 25 دقیقه از فرودگاه بین المللی چانگی فاصله دارد.
ز
هتل لوکس گرند هایت کنز مارتینز (Grand Hyatt Cannes Hotel Martinez) یکی از هتل های لوکس در شهر کن فرانسه به شمار می رود. این هتل ساحلی فقط یک دقیقه با ساحل فاصله دارد و در بلوار مشهور شهر کن یعنی La Croisette واقع شده است. این هتل 5 ستاره لوکس به دلیل قرار گرفتن در خط ساحلی، همواره با مشکلی عجیب روبروست و آن مشکل چیزی نیست جز مرغ های دریایی که همواره باعث آزار و اذیت مهمانان هتل و گاها دزدیده شدن وسایل آنان می شوند. اما راه حلی که این هتل در پیش گرفته نیز در نوع خود جالب است و آن استفاده از شاهین های شکاری برای محافظت از مشتری های ثروتمندش در محوطه هتل می باشد.
مشکل مرغ های دریایی از آنجا ناشی می شود که این هتل در نزدیکی ساحل است و به همین دلیل مرغ های دریای همواره در رستوران های محوطه باز این هتل می آیند و بر روی میزها می نشینند. همین امر باعث آسیب دیدن میزهای رستوران ها و بار ها می شود. غذاهای بوفه و وسایل مهمانانی که روی میز های غذا هستند را می دزدند، نوشیدنی ها را می ریزند و حتی گاها باعث آسیب دیدن خود مهمانان سرشناس هتل می شوند که اکثرا جز افراد پولدار و هنرپیشه های مطرح سینما هستند.
در طول فصولی که هتل مهمانان زیادی دارد از جمله زمانی که جشنواره کن در این شهر در جریان است، 5 شاهین تربیت شده در محوطه هتل توسط یک مربی متخصص به پرواز در می آیند و همانند یک پهباد وظیفه محافظت از آسمان هتل را بر عهده دارند و از نردیک شدن مرغ های دریایی و سایر پرندگان جلوگیری می کنندهتل گرند هایت کنز مارتینز دارای سه رستوران بسیار زیبا می باشند که مشهور ترین آنها رستوران La Palme d’Or با منظره رو به دریا می باشد که همواره مورد علاقه بسیاری از مهمانان آن قرار دارد.
این هتل تمامی امکانات رفاهی را برای میهمانان خود فراهم کرده است و اتاق های این هتل دارای سیستم تهویه، قهوه ساز، صندوق امانات، سیستم مولتی مدیا و ... مجهز می باشند. اینترنت رایگان نیز در سرتاسر هتل با سرعتی عالی در دسترس می باشد.
فرودگاه Nice-Cote-d’Azur نیز در فاصله 20 کیلومتری این هتل واقع شده است و به گفته بسیاری از گردشگران، این هتل در موقعیتی بسیار خوب به دلیل دسترسی به ساحل و مرکز شهر کن، و همچنین قرار گرفتن در کنار مراکز خرید، قرار گرفته است.هر روز این اتفاق نمی افتد ، شما نمی توانید هر روز که بیدار می شوید داخل یک کاخ امپراطوری رومی یا یک کارخانه شکلات ، یا یک صومعه قدیمی باشید. اما این فرصت را دارید در سفرهای آینده خود تجربه اقامت در یک ساختمان با تاریخی دیرینه را داشته باشید. ساختمان هایی که با چهره قدیمی اما امکاناتی مدرن در انتظار خوش آمدگویی به میهمانانشان هستند.
با لست سکند همراه باشید تا با ده ساختمان تاریخی که امروزه به هتل تبدیل شده اند آشنا شوید.
هتل اینترکانتیننتال مارسی – هتل دیو در منطقه تاریخی شهر مارسی و در یک ساختمان مربوط به قرن 18 قرار دارد. با چشم اندازی زیبا از بندر و در اتاق هایی که بسیار لوکس چیده شده اند اصلا متوجه نخواهید شد در یک بیمارستان قدیمی اقامت دارید. این دیوارها تاریخی پشت خود دارند ، تاریخی که به سال 1188 باز می گردد زمانیکه این ساختمان یک بیمارستان برای مراقبت از کودکان رها شده یا مهاجران بود. با 194 اتاق و دو رستوران ، یک مرکز اسپای مدرن همراه با سونا و حمام و استخر سرپوشیده ، این ساختمان تاریخی امروزه اقامتی مدرن و لوکس را برای میهمانانش همراه دارد.
ساختمان قرن نوزدهم که به سبک گوتیک با دیوارهای آجرقرمز ساخته شده است در گذشته یک کلیسای اسقف بود اما امروزه به یک هتل شیک در عین حال آنتیک تبدیل شده است. تصویر کارکنانی که در لباس های سفید و مشکی در این ساختمان تاریخی ایستاده اند و شما را با تبلت هایی که در دست دارند راهنمایی می کنند بسیار جالب خواهد بود. در این هتل کلکسیونی از کتاب های قدیمی نیز وجود دارد که در کنار دستگاه تایپ قدیمی قرار گرفته اند. هرچند علاقه مندان به مطالعه آنها باید در کنار همان دستگاه تایپ بایستند و کتاب را بخوانند.
وقتی در رستوران هتل گرناری نشسته اید می توانید تاریخ و گذشته آن را حس کنید ، سقف بلند و دیوارهای آجری که در قرن 16 یک انبار غله بوده است. حالا با همان تم به یک هتل لوکس پنج ستاره تبدیل شده است که فقط چند قدم از میدان اصلی شهر قدیمی وروتسواف فاصله دارد. روی دیوارهای این هتل می توانید تصاویری سیاه سفید از گذشته ببینید.
شاید تصور اقامت در میان دیوارهایی که 1500 سال عمر کرده اند کمی دور از ذهن برسد ، اما در هتل وستیبول پالاس این امکان پذیر است. هتل وستیول پالاس از سه کاخ که مربوط به سه دوره مختلف هستند تشکیل شده است ، داخل این ساختمان ها با دقت بالا بازسازی شده است و امکانات مدرن طرح و طراحی های شیک تری به آن اضافه گردیده است. تمامی امکانات یک هتل مدرن در این هتل با ساختمانی قدیمی وجود دارد.
اگر می خواهید رویاهای شیرینی داشته باشد شاید باید در یک کارخانه شکلات اقامت کنید ! هتل پاریس باستیل بوتت که در منطقه باستیل شهر پاریس قرار گرفته است در سال 1926 یک کارخانه چوب بری بوده است اما این چیزی نیست که این ساختمان را با آن بشناسند بلکه بین سالهای 1944 تا 1983 این ساختمان کارخانه شکلات سازی سوییسی بوده است و به همین دلیل امروزه هنوز اینجا یک هتل شکلاتی به شمار می رود! امروزه سعی شده تا این هتل چهره قدیمی خودش را حفظ کند ، هر چند اتاق ها بسیار ساده ولی مدرن دکور شده اند اما در آسانسورها می توانید کاغذدیواری هایی از جنش کاورهای شکلاتی ببینید و یا تصاویر سیاه سفید از افرادی که در گذشته در این ساختمان به این کار مشغول بوده اند را روی دیوارها مشاهده کنید. همچنین تورهایی برای شناخت هنر چوب بری نیز برگزار می گردد.
هر ساختمانی داستان خاص خودش را دارد و این بار نوبت داستان کفش هاست. شرکت کرداک شو در ابتدا در سال 1901 پشت این دیوارهای آجری مشغول به فعالیت بوده است. در آن زمان این کارخانه تولید کفش پنجمین کارخانه بزرگ کفش سازی جهان بود. اما با تمام این اسم و رسم ها این ساختمان قدیمی امروزه محلی برای اقامتی لوکس در قلب این شهر شده است.اتاق هایی با سقف های بلند ، پنجره های بزرگ با چشم اندازی رو به رودخانه و سایر جزییاتی که در معماری این ساختمان به کار رفته است ، اقامت در این کارخانه قدیمی تولید کفش را دلنشین ساخته است. هرچند این ساختمان هنوز گذشته خود را فراموش نکرده ، می توان در قلب آن دکورهایی دید که از کفش و یا جعبه کفش درست شده اند.
اگر کارخانه کفش سازی به دل شما نمی نشیند و طرفدار کلاه هستید هتل ریفاینری می تواند انتخاب شما باشد. هتل ریفاینری در قلب منطقه گارمنت نیویورک قرار گرفته است ، هتلی بوتیک که در قرن 19 یک کارخانه کلاه سازی بوده است. از پشت بام این هتل همیشه می توانید چشم اندازی استثنایی از ساختمان امپایر استیت را ببینید. اتاق های این هتل فضای وسیع ، سقف بلند و کفپوشی از جنس بلوط دارند.
چه کسی می تواند تصور کند زندان تا این اندازه شیک باشد و نامی کاملا متضاد با هویتش داشته باشد ، " آزادی" . اما این ساختمان که از سال 1861 یک زندان بوده است می تواند حالا در نقش یک هتل ، آزادی را برای میهمانانش به ارمغان بیاورد. اتاق های این هتل همان سلول های زندان هستند که حالا به اتاق هایی شیک و جذاب تبدیل شده است.
هتلی شیک که شما را به گذشته این کشور و زمان امپراطوری اینکاها باز می گرداند. این ساختمان در قرن 17 یک کاخ بوده است که امروزه بازسازی شده و به یک هتل زیبا تبدیل شده است. خیابانی که این هتل در آن قرار گرفته است خود از تاریخی ترین خیابان های شهر محسوب می شود. در حیاط هتل یک فواره بزرگ قرار گرفته است و گفته می شود سنگهایی که در ساخت این هتل یا کاخ پیشین آن استفاده شده است به دوره اینکاها باز می گردد و از یکی از معابد آنها برداشته شده است.
ز
هتل مکانی است که گردشگران مختلف با دیدگاهها و نیازهای متفاوت به آن مراجعه میکنند. طبیعی است که همه افراد فقط برای خوردن غذا یا استراحت کوتاه مدت به هتل نمیروند؛ بلکه برخی بهدلیل برآورده شدن نیازهای حسی و روانی هتلی را انتخاب میکنند و شاید عدهای دیگر برای کسب تجربه جدید در هتلی ساکن شوند. اما مهمترین چیزی که میبایست به آن توجه کرد؛ اهمیت رفتار گردشگران از سوی کارکنان و هتلداران و استنباط عمیق آنچه که گردشگران میخواهند است. بعد از این مرحله چیزی که مهمانان هتلها به آن نیاز دارند سطح کیفیت آداب و رفتار نیروی انسانی هتلهاست. بنابراین نتیجه میگیریم که هر چقدر رضایتمندی مهمانان بیشتر شود، به این معنی است که کارکنان کارها را بهدرستی انجام داده اند و طراحی چرخهی خدمات در هتل میتواند ابزاری جهت تجزیه و تحلیل خدمات مورد نیاز گردشگران باشد زیرا با ارزیابی آن ضعفها و ناکارآمدی در هتل آشکار میشود. ارائهی سطح بالایی از خدمات در صورتی تحقق مییابد که کارکنان به برنامهی مدیریت خدمات متعهد باشند و این تعهد به وسیلهی مدیر یا مدیران پرورش مییابد. هتلدار موفق همیشه در حال آموزش کارکنان خود است؛ بازخورد این فرایند در مراجعت مهمانان بیشتر به هتل و درک همزمان خواستها و نیازهای آنان است. مدیر بر اساس دانش هتلداری باید تمامی امکانات روحی و روانی برای مهمانان را آماده سازد،کمترین کوتاهی، چه از لحاظ سختافزاری(امکانات مبلمانی هتلها) و چه از لحاظ نرمافزاری (برخورد رودرروی کارکنان با مهمانان) میتواند منجر به فروپاشی مجموعه هتل شود. بنابراین برای درک نیاز گردشگران باید با نیازهای آنان ارتباط برقرار کرد یعنی به درخواست آنان گوش کرد، آنها را دید و با هم ترکیب کرد تا بهتر شناسایی شوند، از گردشگر در مورد خدمات سؤال کرد تا نیازهای پنهان او آشکار شود، با گردشگر گفت و گو کرد تا اولویت نیازهایش مشخص گردد و با او همدلی کرد تا موقعیت گردشگر را بهتر درک کرد. به طور کلی برنامههای زیر را میتوان در برآورده ساختن نیازهای گردشگرانی که به هتل مراجعه میکنند به کار بست که عبارتند از:
برقراری ارتباط چشمی با مهمان، نحوه استقرار هوشمندانه، لبخند گرم و درخشان، پاسخگویی مسئولانه، ایجاد ارتباط صمیمانه، تمرکز و توجه به مشتری، استخدام کارکنانی با انگیزه، یافتن نقاط ضعف در ارائه خدمات، نظارت بر کار و رفتارکارکنان، تعهد کارکنان و مدیران به ارائه خدمات مهماننوازی، سازماندهی و آموزشهای دورهای مهماننوازی برای کارکنان، بالابردن سرعت کار، نظرخواهی از مشتریان و پذیرفتن انتقادات و پیشنهادات، تعیین و تبیین اهداف برای هر بخش مطابق با خواست مشتریان.
ز