قطعا انتخاب مکان اقامتی شما در هر سفری بسیار با اهمیت است. با توجه به شهری که به آن سفر میکنید، به دنبال اقامتگاهی هستید که علاوه بر نزدیکی به مکانهای مورد نظرتان، خدمات خوبی را در کنار قیمتهای مقرون به صرفه به شما ارائه دهد.
در سفر به مشهد، یکی از مهمترین ویژگیهای هتلهای مشهد برای اقامت مسافران، نزدیک بودن به حرم امام رضا علیهالسلام است. هتلهای ارزان مشهد را در ادامه به شما معرفی کردهایم تا از فهرست بهترینها، هر کدام را که مناسب بودجه و شرایط شما است، انتخاب کنید. در ادامه همراه کجارو باشید.
هتل اطلس یکی از اصیلترین و قدیمیترین هتلهای مشهد است. پرسنل این هتل بسیار مجرب هستند و تمام تلاششان را میکنند که اقامت شما در این شهر به یکی از بهترین خاطراتتان بدل شود
هتل اطلس در سال ۱۳۷۸ به طور اساسی بازسازی شد و امکانات متنوعی را به به لیست خدماتش اضافه کرد. سالن بدنسازی، صرافی، مرکز خرید و ... از جمله خدمات جدید این هتل هستند.
هتل اطلس به لطف موقعیت مکانی عالی خود همیشه یکی از انتخابهای اول زائران بوده است. شما با اقامت در این هتل کمتر از ۳ دقیقه با حرم مطهر فاصله دارید. علاوه بر حرم مطهر، بازار رضا، پارک میرزا کوچک خان و دیگر جاهای دیدنی مشهد با فاصلهی کمی در دسترس شما هستند.
این هتل دو ساختمان شمالی و جنوبی دارد و به همین خاطر ظرفیت پذیرش مهمانش بسیار زیاد است و همین نشان میدهد که کادر مجرب و کار آزمودهای دارد که توانسته این همه سال با وجود افتتاح هتلهای جدیدتر، جزو محبوبترینها بین مسافران مشهد باشد.
هتل سینا یک هتل یک ستاره اقتصادی در مشهد است. از مهمترین امکانات این هتل میتوان به وایفای رایگان، پارکینگ، پذیرش ۲۴ ساعته، لابی، تاکسی سرویس، خشکشویی و سرویس اتاق اشاره کرد.
همهی اتاقهای این هتل دارای سیستم تهویه مطبوع، تلویزیون، فضای نشیمن، یخچال، حمام و دستشویی خصوصی هستند. رستوران این هتل انواع غذاهای ایرانی را سرو میکند.
فاصله هتل تا حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) ۲/۴ کیلومتر، بازار رضا ۲/۵ کیلومتر، ایستگاه راهآهن ۳ کیلومتر، پارک کوهسنگی ۶/۴ کیلومتر، مرکز خرید الماس شرق ۹ کیلومتر و فرودگاه بینالمللی شهید هاشمی نژاد مشهد ۱۰/۲ کیلومتر است.
هتل صدر هتلی سه ستاره و میانرده در مشهد است. این هتل ۱۴۸ اتاق دارد که مجهز به تهویه مطبوع، تلویزیون، یخچال، کمد لباس، میز تحریر، فضای نشیمن و حمام هستند.
مهمترین امکانات هتل صدر شامل اینترنت رایگان در لابی و اینترنت در اتاقها، پارکینگ رایگان، پذیرش ۲۴ ساعته، رستوران، کافیشاپ و خشکشویی هستند.
این هتل دو رستوران به نامهای یاقوت و الماس دارد که انواع غذاها را سرو میکنند. همچنین هتل دارای تالار پذیرایی است.
هتل صدر در نزدیکی مرکز خرید آلتون قرار دارد. فاصله هتل تا حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) ۲/۶ کیلومتر، تا بازار رضا ۲/۷ کیلومتر، تا پارک کوهسنگی ۴/۲ کیلومتر، تا مرکز خرید الماس شرق ۸ کیلومتر، تا ایستگاه راهآهن ۴/۶ کیلومتر و تا فرودگاه بینالمللی شهید هاشمی نژاد مشهد ۱۰/۶ کیلومتر است.
هتل آپارتمان ستارگان یک هتل آپارتمان یک ستاره میانرده در مشهد است. این هتل ۲۸ اتاق دارد که مجهز به تهویه مطبوع، مینی بار، تلویزیون، مبلمان و حمام هستند.
این هتل همچنین امکاناتی چون اینترنت در لابی و اتاقها، آسانسور، صندوق امانات، خشکشویی و پذیرش ۲۴ ساعته دارد. هتل ستارگان، رستوران هم دارد.
فاصله هتل تا حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) حدود ۱۰ دقیقه پیاده، تا پارک کوهسنگی ۶/۷ کیلومتر، تا ایستگاه راهآهن مشهد ۵/۵ کیلومتر و تا فرودگاه بینالمللی شهید هاشمی نژاد مشهد ۸/۷ کیلومتر است.
هتل جهان یک هتل سه ستاره میانرده در مشهد است. این هتل ۱۰۱ اتاق دارد و از جمله مهمترین امکانات آن میتوان به اینترنت در لابی و اتاقها، پارکینگ، آسانسور، چایخانه سنتی و رستوران اشاره کرد.
اتاقهای این هتل مجهز به تهویه مطبوع، تلویزیون، یخچال، فضای نشیمن و حمام هستند.
فاصله هتل تا حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) ۱/۵ کیلومتر، بازار رضا ۴۵۰ متر، پارک کوهسنگی ۸/۸ کیلومتر، مرکز خرید الماس شرق ۱۱/۶ کیلومتر، ایستگاه راهآهن ۴/۸ کیلومتر و فرودگاه بینالمللی شهید هاشمی نژاد مشهد ۸ کیلومتر است.
هتل سعدی یک هتل ۲ ستاره اقتصادی در مشهد است. این هتل ۲۵ اتاق دارد و از جمله مهمترین امکانات آن میتوان به تاکسی سرویس، خشکشویی، رستوران، لابی، سرویس اتاق و پذیرش ۲۴ ساعته اشاره کرد.
همهی اتاقهای این هتل دارای سیستم تهویه مطبوع، تلویزیون، حمام و دستشویی خصوصی هستند.
رستوران این هتل انواع غذاهای ایرانی را سرو میکند. فاصله این مجموعه تا حرم امام رضا علیهالسلام ۶ دقیقه با ماشین است.
هتل آپادانا مشهد هتلی ۳ ستاره با قدمتی طولانی در چهارراه خسروی است که یکی از خیابانهای اصلی منتهی به حرم مطهر است.
موقعیت مکانی این هتل به گونهای است که تا حرم مطهر امام رضا (ع) ۵ دقیقه به صورت پیاده، تا فرودگاه بینالمللی این شهر ۲۰ دقیقه و تا ایستگاه راهاهن حدود ۱۰ دقیقه فاصله دارد. این هتل با داشتن امکاناتی مناسب و پرسنلی مجرب آماده پذیرایی از مهمانان امام رضا (ع) است.
برای رزرو هتل های خوب و لوکس از جمله هتل آزادی تهران ، هتل استقلال تهران ، هتل اسپیناس پالاس تهران و دیگر هتل های تهران و شهرستان ها میتوانید به سایت هتلیار مراجعه نمایید .
زاز مهمانسراهای به سبک کمونیستی گرفته تا هتل های ارزان نزدیک فرودگاه، کراکوف برای هر قشری مکانی دارد. در این مقاله هتل های کراکوف را به شما معرفی میکنیم.
این مهمانسرا با دکور و حال و هوای کمونیستی خود، در نزدیکی شهر تاریخی کراکوف قرار دارد. اتاقهای آن تمیز و مرتب هستند و چندین تخت دونفرهی ساده نیز دارند.
همچنین، این مهمانسرا جنب منطقهی (Dolny Młyny) قرار دارد که بهترین رستورانهای گیاهی و نوشیدنیها را میتوان در آنجا یافت.
یکی از محبوبترین مکانها برای جماعت گردشگر همین مهمانسرا است که در مرز بین دو منطقهی «اولدتاون» (Old Town) و «کازیمیرز» (Kazimierz) از شهر واقع شده است. اتاقهای آن بازسازی شده و تمیز هستند.
این مهمانسرا یک اتاق همراه با کارهای هنری و هر اتاق یک بالکن رو به خیابان نیز دارد.
هتل کیو یکی از ارزانترین هتلها برای گردشگران است که تنها پانزده دقیقه از قلب تاریخی شهر فاصله دارد. اتاقهای آن ارزان، ساده و شیک هستند.
این هتل لابی روباز و امکانات امروزی را در خود دارد. همچنین مکان این هتل نسبتا نزدیک به فرودگاه است.
این مهمانسرا مسافران را در قلب منطقهی «کازیمیرز» (Kazimierz) میبرد. جایی که عصرها با فنجان قهوه و نوشیدنیهای دیگر از شما پذیرایی میشود. همان طور که از اسمش پیدا است، دکور این هتل به سبک دهه ۷۰ است که حال و هوای آن زمان را در شما به وجود میآورد. بسیاری از اتاقهای این مهمانسرا بزرگ و همراه با تخت دونفره هستند.
همچنین این مهمانسرا، سوییتهای خصوصی همراه با یک آشپزخانهی کوچک دارد.
این مهمانسرا در یک خیابان خلوت، بین «قلعهی واول» (Wowel Castle) و «رودخانهی ویستولا» (Vistula River) قرار دارد. اتاقهای این مهمانسرا بزرگ و همراه با آشپزخانه هستند.
حقیقتا بهترین مهمانسرای کل کراکوف همین است. «راینک» (Rynek) در لهستانی به معنای میدان است و موقعیت آن نزدیک به سازمان «UNESCO» است.
مسافران نه تنها از منظرهی زیبای کلیساهای گوتیک و رستورانها لذت میبرند، بلکه اتاقهای آن تمیز و در لابی آن کنسولهای بازی رایگان وجود دارد.
مهمانسرای فلامینگو یکی دیگر از آن مکانهایی است که برای سالها انتخاب اول مسافران و گردشگران بوده است.
این مهمانسرا در وسط منطقهی «اولدتاون» (Old Town) است. نه تنها موقعیت مکانی آن نزدیک به بازار شهر است، بلکه اتاقهای آن بزرگ و همراه با آشپزخانه است. میهمانان همچنین میتوانند در تورها و برنامههایی که برایشان در نظر گرفته شده است شرکت کنند.
این مهمانسرای کوچک و جمع و جور، به دلیل خوشرفتاری و مهمانمداریاش معروف است. با اینکه اتاقهای آن خیلی مدرن نیستند و خبری از بزن و بکوبهای دیگر مهمانسراها نیست، اما مطمئن باشید با لبخند از شما پذیرایی میشود و چند دوست جدید در اینجا پیدا میکنید.
همچنین، این مهمانسرا تنها چندین قدم تا ایستگاه اصلی قطار شهر فاصله دارد.
اگر به دنبال توازنی میان شیک بودن و ارزان بودن هستید، پس مهمانسرای دکو بهترین گزینه برای شما است. مبلمان آن سیاه و سفید، خوابهای آن به سبک قدیمی و در کل حال و هوای آن کلاسیک است.
این مهمانسرا درست در شمال منطقهی اولد تاون، با چندین قدم فاصله از پارکهای سرسبز و مرکز تاریخی شهر قرار دارد.
برای رزرو هتل های خوب و لوکس از جمله هتل آزادی تهران ، هتل استقلال تهران ، هتل اسپیناس پالاس تهران و دیگر هتل های تهران و شهرستان ها میتوانید به سایت هتلیار مراجعه نمایید .
زاگر بودجهی کمی برای سفر دارید و قصد دارید از آنکارا دیدن کنید، انتخابهای بسیاری در بین هتل های آنکارا هست که هم امکانات خوبی دارند و هم از نظر قیمت، مناسبتر از هتلهای لوکس و گرانقیمت هستند.
این هتل که در یک خانهی بازسازی شدهی عثمانی در بخش قدیمی آنکارا واقع شده، سرشار از جذابیتهای سنتی است. مبلمان آنتیک چوبی، فرشهای رنگارنگ ترکی و تزئینات سلطنتی ۶ تا از اتاقها، شما را به دههی ۱۹۲۰ میبرد. حیاط محصور این هتل، جای مناسبی برای صرف صبحانه در آفتاب است و به لطف قرار گرفتن آن در محلهی قدیمی شهر، میتوانید در کوچههای اطراف گردش کرده و خانههای بازسازی شده عثمانی و نیز قلعهی آنکارا را ببینید. بهعلاوه فاصلهی هتل تا مرکز شهر حدود ۵ دقیقه است، در نتیجه به مکانهای مشهور و مرکز اصلی فعالیتهای شهری نیز نزدیک هستید.
هتل ماریا که در «چانکایا»(Çankaya)، یکی از محلههای مسکونی آرام آنکارا واقع شدهاست نیز به تمامی جاذبهها و مناظر زیبای آنکارا نزدیک است. اتاقهای مدرن دو نفرهی رویال، دو نفرهی معمولی و تک نفرهی این هتل، از خدمات ۲۴ ساعته اتاقها و نیز غذاهای محلی متنوعی برخوردار هستند.
طبقهی پایین و در لابی نیز رستوران هتل به صورت روزانه، بوفهی صبحانه و نیز منویی دارد که میتوانید طبق آن سفارش دهید.
هتل «میتات» که در محلهی «اولسوس» (Ulsus) قرار دارد، هتلی ساده، راحت و تمیز است که قیمتی فوقالعاده دارد. اتاقهای مدرن و تک نفره، دو نفره و سه نفرهی این هتل مجهز به تهویه مطبوع، تلویزیون LED و کانالهای ماهوارهای، Wi-Fi رایگان و حمام اختصاصی هستند. اتاقها به خوبی مبله شده، سرویس ۲۴ ساعته داشته و دید خوبی رو به چشماندازهای شهر دارند. محلهی اولسوس در یکی از بخشهای مرکزی آنکارا واقع شده و دسترسی به تمامی مراکز دیدنی شهر از آن آسان است.
به رغم اینکه در محلهی «کیزیلای» (Kizilay) واقع شده است، هتل دوغا میکوشد از میهمانان خود در محیطی آرام و ساکت پذیرایی کند. این هتل زیبا که با رنگهای بسیار مجلل و سلطنتی تزئین شده است، هیچ شباهتی به یک هتل ارزانقیمت ندارد. اتاقهای استاندارد این هتل که تجهیزات مدرن دارند، از سرویس ۲۴ ساعته برخوردارند. مرکز اسپای هتل، مجهز به سونا، کافه، آبمیوهفروشی، ماساژ تخصصی و حمام ترکی است. موقعیت این هتل در محلهی کیزالی، امکان دسترسی به تمامی مکانهای دیدنی آنکارا را نیز فراهم میآورد.
برای جهانگردان و مسافران جوانی که بودجهی محدودی دارند، هاستل دیپز که محیطی امن و آرام دارد، کاملا یادآور خانه خواهد بود؛ خانهای در قلب آنکارا. این هاستل که تا خطوط اصلی مترو، کافهها، رستورانها و مغازههای شهر ۵ دقیقه فاصله دارد، اتاقهای یک نفره، دونفره و سه نفره و نیز اتاقهایی دارد که چندین تخت داشته و برای اقامت ۷ نفر مناسب هستند. این هتل تمیز که با رنگهای پاستلی چشمنوازی دکور شده است، پرسنلی بسیار مهربان و خیرخواه دارد که برای گشتن در شهر هم به شما کمک میکنند.
برای رزرو هتل های خوب و لوکس از جمله هتل آزادی تهران ، هتل استقلال تهران ، هتل اسپیناس پالاس تهران و دیگر هتل های تهران و شهرستان ها میتوانید به سایت هتلیار مراجعه نمایید .
زدر قسمت اول مقاله استراتژی های قیمت گذاری در هتل ها در رابطه با پیدا نمودن جایگاه خود در بازار به صحبت پرداختیم همچنین مواردی همچون مزیت های رقابتی ، شناسایی رقبا ، مدیریت درآمد ها و .... را به بحث نشستیم حال تمامی اطلاعات لازم را برای انتخاب صحیح استراتژی قیمت گذاری خود دارا میباشید . انتخاب نوع استراتژی برای قیمت گذاری تاثیر مستقیم بر رضایت میهمانان و در نهایت درآمد هتل شما خواهد داشت . میهمانان میباید در ازای ارزش خدمات ارائه شده مبلقی را بابت این خدمات ارائه نمایند و به صورت کلی قیمت کالا میباید مساوی با ارزش کالا باشد اما آیا در کالاهایی همانند عطر و ادکلن هم چنین است ؟ آیا شما به میزان ارزش یک بوی خوش مبلغی را میپردازید ؟ و یا برند آن کالا تاثیر مستقیم بر میزان ارزش کالا در ذهن و یا قیمت پیشنهادی فروشنده دارد . ( مقایسه ای بین هتل استقلال تهران و هتل آزادی تهران و هتل اسپیناس پالاس انجام دهید و تفاوت قیمت را مشاهده کنید و هچنین در این هتل ها امکانات متفاوتی وجود دارد که باعث اختلاف قیمت میشود . )
در این گونه مواقع است که ارزش انتخاب استراتژی های فروش خودنمایی مینماید.
قیمت گذاری بالاتر از حد معمول زمانی کاربرد دارد که کالا و خدمات ارائه شده منحصر بفرد باشد . زمانی که محصول و یا خدمات ارائه شده دارای یک مزیت رقابتی منحصر بفرد باشند و یا خصوصیتی در محصول و کالای ما وجود داشته باشد که در سایر کالا ها وجود نداشته باشد انتخاب این استراتژی کاربرد دارد به عبارتی دیگر
محصول ما مشتری خاص داشته باشد
این گونه مواقع محصول ما آنقدر نسبت به سایر رقبا دارای برتری میباشد که مشتری حاضر نیست نیاز خود را از سایر رقبا ابتیاع نماید. همین انحصار در خدمات و یا کالاهای ارائه شده باعث میگردد که ما بتوانیم قیمتی بالاتر از حد معمول برای کالای خود انتخحاب نماییم
در این روش کالا و یا خدمات در ابتدا پایین تر از حد معمول قیمت گذاری میشود و مصرف کالا و یا خدمات توسط مشتریان و افزایش میزان وفاداری آنان کم کم بر قیمت افزوده میشود . این روش یکی از متداول ترین روش های در زمانی است که یک کالا قصد ورود به بازار دارد اما تاثیرات روانی ان بر خریداران جالب نمیباشد.
در این روش اقشار کم درآمد هدف قرارداده میشود و با کاهش کیفیت و یا خدمات ارائه شده در هتل قیمت گذاری با نرخ پایین تر انجام میشود . برای نمونه بسیاری از هتل ها هستند که مبلغ صبحانه را جداگانه دریافت میدارند و برای قیمت اتاق ها یک مبلغ و برای استفاده از تک تک خدمات هتل قیمتی جداگانه مشخص مینمایند بدین ترتیب با استفاده از کاهش خدمات ارائه شده قیمت ها را پایین میاورند . انتخاب این استراتژی ارتباطی با نوع هتل شما از نظر امکانات فیزیکی ندارد بلکه تنها نوعی از استراتژی است که سعی مینماید با پایین نگه داشتن قیمت خرید اقشاری که توانایی پرداخت کمتری دارند هدف قرار دهند . نمونه ای دیگر در صنعت گردشگری خطوط هواپیمایی low cost است که از همین استراتژی در ارائه خدمات خود استفاده میکنند . همانند Airarabia در امارات متحده عربی و یا AirAsia در کشور مالزی
این راهبرد دقیقا برعکس راهبرد قیمت گذاری نفوذی عمل میکند در استراتژی نفوذی ممکن است صدماتی که به برند بر اساس عوامل روانی وارد شود جبران ناپذیر باشد به همین دلیل استراتژیست هایی که این راهبرد را برای قیمت گذاری انتخاب میکنند برای ورود به بازار از تعیین نرخ های بالا استفاده میکنند و با کسب وفاداری مشتریان کم کم از قیمت محصول و یا خدمات میکاهند. مشخصا این استراتژی زمانی کاربرد دارد که محصوا و یا خدمات اراده شده در بازار دارای رقیب نباشند معنی لغوی skimming در زبان انگلیسی مترادف سرشیر گیری در زبان فارسی میباشد و نام گذاری این رهبرد به راهبرد قیمت گذاری سرشیر گیری بیان کننده ان است که قیمت گذار قصد دارد تا در بدم ورود به بازار بر اساس جذابیت و میزان تقاضای برای کالای خود از حداکثر سود آوری استفاده نماید .
در تصویر زیر چها استراتژی اصلی قیمت گذاری را بر اساس کیفیت و قیمت برای شما خلاصه نموده ایم .
تا بدین جای کار با 4 راهبرد اصلی قیمت گذاری آشنا شده اید اما برای اجرای این راهبرد ها شیوه های قیمت گذاری تودین شده است که به بیان ان ها میپردازیم . ممکن است یک شیوه قیمت گذاری از تلفیق چندین استراتژی قیمت گذاری بوجود امده باشد.
قیمت گذاری بر اساس خدمات تکمیلی - خط محصولات
در این شیوه قیمت گذاری ما محصول و یا خدمات ارائه شده را به تکه های کوچکتر تقسیم میکنیم به عنوان مثال اتاق 1000 تومان ، صبحانه 200 تومان ، صندوق امانات در اتاق 100 تومان و ... در حقیقت در این شیوه خدمات به صورت یک بسته کامل ارائه نمیشوند و به اجزا شکسته میشوند
در این روش قیمت گذار سعی مینماید تا بر اساس عوامل روانی خریدار را وادار به خرید محصول نماید به عنوان مثال برای اتاق بجای 100 هزار تومان قیمت 99 هزار تومان تعیین میکند
این روش ، روش جالبی است اما به نظر من صادقانه نیست ! چه بسا برای شما اتفاق افتاده است که کالایی را خریده اید اما برای استفاده از ان نیازمند کالاهای مکملی هستید . خود کالا با قیمت پایین عرضه میشود اما کالاهای مکملی که نیاز دارید تا بتوانید استفاده صد درصدی از کالای خریداری شده بنمایید بسیار گران تر است و یا دارای قیمت بسیار بالاتر از حدمعمول هستند . به عنوان مثال فرض نمایید بلیط هواپیما برای یک پرواز 8 ساعته به صورت معمول 1 میلیون تومان باشد و یک خط هوایی آن را به قیمت 600 هزار تومان بفروشد اما اگر در هواپیما نیاز به آب پیدا نمودید مجبود باشید هر بطری آب را به قیمت 100 هزار تومان بخرید ! باور کنید نه 100 هزار تومان اما برای خود من اتفاق افتاده است که مجبور شده ام برای یک بطری آب 30 هزار تومان پرداخت کنم ! همچنین ممکن است در این روش قیمت گذار هزینه های کالا های مصرفی را بالا ببرد به عنوان مثال یک دستگاه کنسول بازی را به را طراحی و به قیمت پایین بفروش برساند اما بازی های مخصوص ان کنسول بازی را بسیار گرانتر از دستگاه های مشابه به فروش برساند.
در نوع از شیوه های قیمت گذاری که بسیار رایج میباشد و مورد علاقه خود من هم هست به خریدار امکان انتخاب خدمات و یا امکانات مازاد با پرداخت هزینه مازاد را میدهید به عنوان مثال اتاق های رو به دریا را 10 دلار گرانتر به فروش میرسانید و هرچه طبقه اتاق در هتل بالاتر رود 5 دلار گران تر میشود . دلیل اینکه این روش را مناسب میدانم ان است که شما ختیار دارید که از امکانات ویژه تر استفاده نمایید و یا خیر
در این شیوه قیمت گذاری تمامی هزینه های یک کالا و یا محصول محاسبه شده و درصدی از بهای تمام شده بر روی قیم افزوده میشود این شیوه قیمت گذاری در رستوران ها برای محاسبه قیمت غذا مرسوم است
شیوه های قیمت گذاری بسیاری وجود دارد که ذکر تمامی ان ها از حوصله این مقاله خارج میباشد اما خطوط اصلی برای شما بیان شده است و امیدوارم که امر مهم قیمت گذاری را جدی بگیرید . عدم قیمت گذاری صحیح تاثیرات مخربی بر درآمد و همچنین برند شما دارد . شخصا حداقل 2 هتل را در شیراز میشناسم که با اتخاذ شیوه های قیمت گذاری ناصحیح موجب خسارات جبران ناپذیری به برند خود شده اند چرا که با بیش از حد پایین قرار دادن قیمت های خود (دامپینگ) درآمد هتل را کاهش داده اند این کاهش درآمد موجب شده است تا نتوانند از تعداد مناسب پرسنل در هتل بهره ببرند و همچنین عدم وجود بودجه نیز باعث شده است تا امکان بازسازی اتاق ها و رفع عیوب اساسی هتل را نداشته باشند لذا هتلی که مدتی نیست از عمر ان میگذرد کهنه ، کثیف و نامناسب مینماید.
ش
قیمت های شما نشان دهنده موقعیت شما در بین رقبا میباشد . ( مقایسه ای بین هتل استقلال تهران و هتل آزادی تهران و هتل اسپیناس پالاس انجام دهید و تفاوت قیمت را مشاهده کنید و هچنین در این هتل ها امکانات متفاوتی وجود دارد که باعث اختلاف قیمت میشود . )قیمت گذاری صحیح امری بسیار مهمی است که باعث افزایش سود آوری و حتی کمک به برند شما میگردد . از لحاظ روانشناسی ممکن است قیمت بالای یک کالا معرف کیفیت بیشتر آن کالا باشد اما در همان حال چنین قیمت گذاری نیز ممکن است باعث رد شدن کالای شما توسط خریداران گردد . لذا قیمت گذاری تیغ دو لبه ای است که در همان حالی که ممکن است درآمد شما را افزایش دهد ، ممکن است باعث از بین رفتن همین درآمد نیز گردد . به همین دلیل تصمیم گرفتم استراتژی های قیمت گذاری در هتل ها و شیوه های مربوط به ان را در این مقاله برای شما تشریح نمایم .
شیوه قیمت گذاری در هتل ها ما بین سایر صنایع متفاوت تر مینمابند . گوناگونی طیف میهمانان با مقاصد مختلف و شناخت آن در بدم امر مهمترین نکته در تعیین استرانژی های قیمت گذاری است
اولین گام در تعیین استراتژی قیمت گذاری در هتل ها آن است که ابتدا امکانات ، مزایا و نواقص هتل خود را شناسایی نمایید . اجازه دهید این نکته کمی روشن تر بیان کنیم . همچنان که همه میدانیم مسافران هر کدام به قصد خاصی از سفر دارند به همین دلیل میهمانان هتل ها در طبقه بندی های مختلفی تقسیم میشود . تقسیم بندی انواع توریست های به مجموعه های همچون توریست طبیعت گرد ، توریست ماجراجو ، توریست تجاری ، توریست تفریحی ، توریست تاریخی و .... به همین دلیل است . لذا شما ابتدا میباید درک کنید هتل شما برای کدام دسته از توریست ها جذابیت بیشتری دارد . فرض نمایید هتل شما در کنار نمایشگاه بین المللی یک شهر قرار دارد بروشنی استفاده از خدمات شما برای توریست های تجاری جذابیت بیشتری دارد . لذا در صورتی که بخواهید سهم بیشتری از توریست های تاریخی کسب نمایید میباید تسهیلاتی را برای آنان نیز فرآهم نمایید . حال این سئوال را از خود بپرسید که آیا توریست تجاری با توجه به مزیت رقابتی شما (نزدیکی به نمایشگاه بین المللی) حاضر است مبلغ بیشتری از توریست تاریخی بپردازد . بروشنی پاسخ به این سئوال بلی است چرا که ممکن است هزینه های ایب و ذهاب به نمایشگاه قیمت بالاتر شما را پوشش دهد . اما اگر هتل شما در همان حال از امکان تاریخی دور تر باشد قیمتی که توریست تاریخی حاضر است درازای استفاده از خدمات شما بپردازد کمتر خواهد بود . در این جا است که ایجاد ماتریسی به نام swot که معمولا به شناخت نقاط (قوت،ضعف،تهدید و فرصت) ها معروف است لازم مینمایند .
با توجه به موارد بالا شناخت جایگاه هتل و همچنین بررسی آن اولین گام قیمت گذاری در هتل ها میباشد چرا که ممکن است لازم باشد قیمت شما برای بازارهای هدف مختلف فرق نماید
نقطه سربسر مالی همان جایی است که درامد های شما با هزینه هایتان برابر میشود . ( break-even point ) برای اتاق ها و یا سایر خدمات ارائه شده در هتل همان نقطه سربسر شامل تسهیم هزینه های سربار ثابت و متغیر برای خدمات است . در هتل ها محاسبه قیمت تمام شده خدمات با سایر صنایع کاملا متفاوت میباشد چرا که نرخ تسهیم هزینه های سربار ثابت بنا به در صد اشغال هتل متفاوت میباشد در این مقاله قصد نداریم وارد بحث تسهیم هزینه های سربار و تعیین قیمت تمام شده در یک هتل شویم اما فرض را بر ان میگیریم که واحد مالی شما توانایی محاسبه هزینه تمام شده خدمات شما را داشته باشد .
حال که هزینه های خود را دریافتید باید بر اساس استراتژی هایی که مدیریت درامد های خود تدوین نموده اید مشخص نمایید حداقل درآمد ماهیانه شما و همچنین حداقل سود مورد انتظار صاحبان سهام چقدر میباید باشد . توجه به ایم امر هم بسیار ضروری است . در مواقعی که صاحبان سهام به دلایل مختلف مثلا مشکلات مالی انتظار سود بیشتری دارند امتخاب استراتژی قیمت گذاری برای خدمات هتل متفاوت میگردد . ممکن است در این گونه مواقع فشار آنچنان باشد که به عنوان مدیر بازاریابی هتل شما ناچار باشید تا به برند خود توجهی ننمایید. به عنوان مثال سود مورد انتظار را از فروش بیشتر با نرخ کمتر تامین کنید .
رقیبان شما چه هتل هایی میباشند ؟ از چه خدماتی منحصر بفردی بهره میبرند ؟ بر چه اساسی قیمت گذاری نموده اند ؟ سهم آنان از بازار به چه میزان میباشد ؟ پاسخ به این سئوال ها به شما کمک میکند تا شرایط خود را بهتر درک کنید و پیش بینی رفتار مصرف کننده بر اساس قیمتی که قصد دارید بدان ها ارائه نمایید را ممکن میسازد . پس از پاسخ به این سئوالات از خود بپرسید چه چیزی خدمات شما را منحصر بفرد مینماید ؟ پاسخ این سئوال مزیت رقابتی شما میباشد. حال شما میباید برای این مزیت رقابتی قیمت مشخص نمایید و وارد بازار شوید . برای روشن تر شدن مطلب فرض نمایید شما مدیر یک هتل پنج ستاره در مرکز شهر میباشید در نزدیکی شما چندین هتل 5 ستاره وجود دارد که کمابیش دارای قیمت های یکسانی هستند اما کدام هتل از درصد اشغال بیشتری بهره میبرد ؟ شما باید دلیل بالاتر بودن درصد اشغال این هتل فرضی را بروشنی بیابید حتی اگر لازم باشد یک شب در ان اقامت داشته باشید . آیا قیمت پایین تر این هتل موجب ایجاد درصد اشغال بالاتر ان است ؟ اگر چنین است ایا شما نیز با همان قیمت ممکن است درصد اشغال مشابه داشته باشید ؟ من بعید میدانیم چرا که ان هتل مشتریان وفادار را ایجاد نموده است و شما باید دلیلی به مشتریان قبلی دهید تا به عنوان هتل جدید شما را انتخاب نمایند این دلیل همان مزیت رقابتی شما خواهد بود . از طرفی شما با شناسایی و یا ایجاد مزیت رقابتی میتوانید سهم بازار بیشتری از بازار بدست اورید اما میباید مزیت های رقبا را نیز داشته باشید تا بتواند در فرآیند تصمیم گیری به خرید مشتریان تاثیر گذار باشید به همین همواره قیمت عامل بالا رفتن فروش نخواهد بود بلکه شما میباید رقبا خود را شناسایی نموده و بتوانید در زمینه های ارائه خدمات با ان ها رقابت نمایید در همان حال که قیمتی رقابتی را نیز ارائه نمیایید لذا شناخت رقبا سومین گام تعیین استراتژی های قیمت گذاری است .
گرچه ممکن است شما تمامی مراحل سه گانه بالا را بدرستی انجام داده باشید اما همان حا نیز باید توجه داشته باشید همواره محاسبات شما درست از آب در نمایایند عوامل محیطی خارج از کنترل شما همچون قوانین دولتی ممکن است تاثیرات زیادی بر قیمت های شما داشته باشند چرا که ممکن است این قوانین تاثیر مستقیم بر روی تقاضا داشته باشند . به عنوان مثال حادثه ای که در 11 سپتامبر اتفاق افتاد موجب کاهش تقاضا برای سفر های توریستی خارجی در سراسر دنیا شد . لذا سیستم قیمت گذاری شما همواره میباید به صورت پویا (داینامیک) طراحی شود . برای من بسیار عجیب است وقتی میشنوم که یک هتل قراردادی را منعقد نموده است که در کل سال تخفیفی یکسان را برای یک آژانس در نظر گرفته است . چنین قراردادهایی تنها به ضرر هتل میباشد چرا که در زمانی که آژانس نرخ کمتری پیدا نماید به سراغ هتل دیگری میرود و در زمانی که نرخ هتل مطابق با قرارداد کمتر باشد به سراغ هتل میاید. این نوع قراردادها تنها نمانگر عدم توانایی مدیریت هتل در پیش بینی نرخ تقاضا میباشد . شاید کمتر صنعتی باشد که به اندازه صنعت هتلداری دارای نرخ متغیر باشد . دلیل آن هم تقاضایی است که دائما در حال تغییر است .
شما میباید سطوح مختلف تقاضا را تعیین و بر اساس آن سطوح مختلف قیمت ها را مشخص نمایید.
لطفا به نمودار زیر توجه نمایید:
به صورت کلی در صنعت هتلداری با افزایش تقاضا قیمت بالاتر می رود اما این بدین دلیل است که حجم عرضه (تعداد اتاق) ثابت میباشد به عنوان مثال یک شهر دارای 3600 تخت میباشد لذا قیمت شما همراه میباید به میزان تقاضا حساس باشد چرا میزان عرضه بازار ثابت خواهد بود اما تقاضا برای آن افزایش یافته لذا خریداران حاضر هستند تا مبلغ بیشتری را برای کالا شما بپردازند .
سعی من این است که این دسته از مقالات را به زبان ساده و قابل فهم برای افرادی بنویسم که اطلاعات پایه ای و قبلی از مباحث علمی مدیریت و اللخصوص مدیریت هتل داری ندارند لذا در برخی مواقع ممکن است توضیحات آنقدر زیاد شود که تشریح یک موضوع در یک مطلب نگنجد لذا چنین مطالبی را به قسمت های مختلف تقسیم میکنم و تا بدین اینجای این مقاله آنچه شما بدانید تا بتوانید استراتژی و راهبرد قیمت گذاری خود را انتخاب نمایید بیان نمودم در قسمت بعدی در رابطه انواع استراتژی های قیمت گذاری و شیوه های آن در هتل بحث خواهیم نمود.
ش